viernes, 28 de marzo de 2014

CONFERÈNCIA MERCÈ ADROVER:

Salutacions:

A la classe d'ahir ens va fer una conferència na Mercè Adrover, mestra d'Educació Infantil de fa deu anys que ja ha passat per unes quantes escoles, va estudiar a la UIB i, actualment, està treballant a l'escola de Paguera.

Na Mercè ens ha parlat dels Projectes de Treball, concretament, de com ha anat evolucionant personalment la seva manera d'entendre els projectes i la seva manera de dur-los a terme a l'escola.
Na Mercè va sortir de la carrera de Magisteri amb moltes ganes de fer Projectes de Treball i Filosofia. Ella mateixa ha anat perfilant la seva metodologia, ha anat cresquent i aprenent d'altres mestres. A més, ens ha explicat que al principi tenia molta por a no treballar el currículum (objectius marcats per a cada nivell). Per aquest motiu, na Mercè, en els seus començaments del treball per projectes, realment no ho estava fent, és a dir, els projectes que feia eren qualsevol cosa menys projectes (podríem anomenar-los centres d'interés o qualsevol altra cosa menys projectes). Es va adonar que els infants no s'engresaven i sí que estava treballant mates, coneixement del medi... i tot l'establert en el currículum però, realment, no estava treballant per projectes.

Llavors, na Mercè ens ha contat que el seu horari va canviar i va passar a tenir una hora per fer mates, una altra per lectosescriptura, una altra per fer filosofia, una altra hora per projectes, una hora per psico... I aquí ella va començar a canviar el “xip” ja que es poder relaxar molt més i treballar tal com volia els projectes (a l'hora de projectes) i la Filosofia (hora de Filosofia).

Una de les coses més importants que ens ha explicat na Marcè avui és que transcriu totes i cada una de les converses dels infants (cosa que abans no feia). És fonamental ja que permet reflexionar i analitzar molts aspectes que t'han passat desapercebuts durant la conversa. A més, una cosa que na Mercè tampoc no feia és comunicar-ho tot als pares, amb aquest aspecte també va canviar. Totes les converses són entregades als pares i, a més, elabora vídeos i presentacions pels pares per tal que puguin veure què aprenen els seus fills i com. És fonamental pels infants comunicar la tasca duta a terme als pares, els permet recapitular, resumir, memoritzar, tornar a allò que hem après per tal d'elaborar l'exposició de la tasca.

També, na Mercè ha canviat en un altre aspecte. Pel que fa al tema de les preguntes que feia durant les converses amb els infants, na Mercè ens ha contat que abans eren molt simplificades. És important elaborar bones preguntes. Ens ha dit que hem d' evitar preguntes que no generin un dubte real, evitar aquelles preguntes que poden esser contestades amb un sí o un no, en la mesura d'allò possible han d'estar lligades a la vida real, han d'esser preguntes productives i no reproductives.

Hi ha un altre aspecte de la personalitat de na Mercè que ha canviat: els temes que ella creia que interessaven als infants no ho eren (les papallones, els dinosauris, els animals, etc.). Ens aclarit que és molt important deixar parlar als infant i escoltar-los molt bé per així fixar-nos molt bé en el que els interessa realment i per tal que el projecte pugui evolucionar.
Na Mercè dóna molt de temps als seus infants per conversar. No tanca en cap moment una pregunta concreta (“aquesta serà la nostra pregunta del projecte”). Els deixa conversar tranquil·lament i, gràcies a això, el projecte evoluciona i arriba a la pregunta final que és el que realment interessa als infants. El diàleg no s'atura i, per això, evoluciona el punt de partida. La pregunta evoluciona gràcies a la diversitat d'opinions i punts de vista. Tothom pot parlar i expressar la seva, tothom opina, sempre sense forçar-los, lliurement.

A més, na Mercè sempre treballa seguint la manera de fer de la Filosofia 3/18. Aplica aquesta manera de fer a totes les àrees. L'eix principal de la Filosofia 3/18 són les habilitats de pensament. La manera en què ella treballa els projectes permet aplicar totes i cada una de les habilitats de pensament. Ella és l'únic aspecte que planifica per les sessions. Es proposa quina de les habilitats o estratègies de pensament vol treballar i deixa fluir la conversa, escoltant molt bé a cada un dels infants.

Finalment, cal afegir la importància que na Mercè dóna a la recapitulació de cada projecte. Els infants que surten als vídeos que ens ha mostrat i a la gravació d'audio són capaços d'expressar cada un d'ells l'aprenentatge que ha recollit d'aquell projecte. I, fins i tot, elaboren mapes conceptuals amb tota facilitat sobre el procés del projecte que treballen. Na Mercè ens ha aconsellat l'elaboració de mapes conceptuals amb els infants mostrant el camí que segueix el nostre projecte. Els mapes conceptuals són molt útils pels infants i per ells són fàcils d'interpretar, encara que pensem que no.
Cada un dels infants que ens ha mostrat és capaç de dir-te el que ha après i cada una de les passes que ha seguit per fer-ho i és perquè na Mercè treballa realment a partir dels seus interessos (treballen el que volen) i perquè els escolta moltíssim. A més, com he citat abans, cada infant aprèn d'un projecte coses diferents, és a dir, no tots els infants aprenen el mateix d'un projecte. Aprenen d'acord els seus interessos i inquietuds, així com d'acord amb el seu nivell de desenvolupament que sempre s'ha de tenir molt present.




*Esbrinar i escriure les condicions/característiques personals que la ponent evidencia i que són facilitadores de processos de canvi.

-Escoltar molt als infants.
-Deixar fluir les converses dels infants (donar-los molt de temps per parlar).
-Evitar preguntes molt simplificades (pensar molt bé les preguntes que farem als infants, han de ser bones preguntes).
-Partir dels interessos dels infants.
-Superar la por als canvis.
-Aprendre d'altres professionals.
-Experimentar.
-Reflexionar, avaluar i analitzar la tasca duta a terme.
-Tenir molt clar els objectius.
-Evitar planificacions rígides i molt pautades (deixar fluir l'espontaneïtat dins l'aula).
-Fer partíceps a les famílies en els aprenentatges dels infants.
-Recapitulació dels aprenentatges (recordar el que hem treballat -projectes anteriors-).
-Treball d'acord amb les habilitats de pensament (manera de fer de la Filosofia 3/18).
-Transcripció de totes les converses (permet millor anàlisi i reflexió).
-Evitar la preocupació (por) a treballar els objectius marcats al currículum (es treballen sense adonar-te'n tots i a cada un dels aspectes marcats per cada nivell).


*Competències:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional i 1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la informació recollida tant de la teoria com la pràctica.

Justificació: gràcies a la conferència he pogut reflexionar sobre els diversos aspectes que porten a una bona actuació professional (canvis de la personalitat de na Mercè que han aconseguit una vertadera tasca de gran qualitat educativa) i la informació recollida de la conferència m'ha permès extreure les meves pròpies conclusions.

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.2.Identifica bones pràctiques, les compara i 4.3.Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.


Justificació: la conferència de na Mercè m'ha permès identificar una pràctica de qualitat i a partir de la informació presentada en la conferència he pogut elaborar hipòtesis i reflexions sobre maneres de produir canvis a l'escola per tal de dur a terme una bona pràctica.

No hay comentarios:

Publicar un comentario