Què
són les creences?
-Les ulleres que fem servir per
mirar/interpretar la realitat.
-Són idees que formen part de la nostra manera
de pensar. Els puntals des dels quals interpretam el món i allò que
ens succeeix.
Les creences afecten a la pràctica dins l'aula
del mestre/a, condicionen molt la manera d'actuar del mestre/a. Totes
les creences són molt potents i contaminen molts àmbits de la
nostra vida. Hem d'aprendre a trobar-les, acceptar-les i, llavors,
actuar en conseqüència.
Cas
de na Susana:
1.Breve descripción del contexto o
situación del aula 1.
Me llamo Susana y soy ingeniero técnico. He
trabajado como tal 12 años. Tengo dos hijos, uno de 3 y otro de 5
años. Hace dos años terminé los estudios de Magisterio y me
incorporé a trabajar en un Aula escolar de P-3. Es martes, 15 de
abril de 2012; 8:30 de la mañana. La situación se centra en la
rutina de inicio de jornada (45 minutos): los niños/as se han puesto
las batas y ya han pasado a jugar libremente, mientras yo, Susana, he
anotado los encargos del día -lista comedor/incidencias comentadas
por los padres. Me levanto y me acerco a los alumnos/as.
2.Reconstrucción completa de la situación.
Estoy paseando entre los alumnos,
interesándome por lo que hacen y haciendo pequeños comentarios; no
intervengo con fuerza, sino que me voy manteniendo a una cierta
distancia. Mientras observo al grupo, uno de los niños -Marcos- se
me acerca llorando mientras me dice que un compañero -Pablo- le ha
hecho daño. En ese momento me acuerdo de un trabajo sobre
transmisión de valores que realicé hace unos años en la Facultad y
aplico una de las estrategias centradas en el respeto y empatía por
el otro: en vez de regañar de entrada a Pablo, acojo a Marcos y me
preocupo por él asegurándome de que Pablo se percate de la
situación. Pongo la atención en “preocuparme” por el niño
“agredido”, me aseguro que esté bien y lo tranquilizo. Después
me dirijo a Pablo y hablamos sobre lo sucedido. Mientras yo hablaba
con Marcos, Pablo ha ido pasando de una actitud defensiva a mirar a
su compañero, de manera que me resulta fácil conducir la situación
y hacer que Pablo pida perdón.
1.Descriu
quin és l'incident del cas. Què fa la mestra? Com ho valores?
2.Completa
l'anàlisi fixant-te en els següents aspectes: creences, emocions,
coneixements teòrics, vivències i rutines.
3.Tracta
de pensar en situacions on has tingut o has observat una situació
similar. Què vares fer tu o la mestra? Quines decisions vares
prendre o va prendre la mestra?
4.Pots
plantejar altres alternatives? Quines?
Per una part, considero que és positiu ja que
no centra l'atenció amb l'infant que ha agredit sinó amb l'altre.
Penso que el fet que consoli a l'altre aconseguirà fer veure a
l'infant que no està bé el que ha fet, és a dir, no es fa servir
el càstig sinó que utilitza la conversa per solucionar el
conflicte.
Per una altra banda, crec que hi ha una part
negativa ja que hauria d'assegurar-se i verificar si realiment la
situació ha succeït d'aquesta manera, ja que pot esser que la coses
no hagin ocorregut tal com aparenten. Des del meu punt de vista, s'ha
d'indagar i investigar. Na Susana no ha indagat ni analitzat i, per
tant, considero que hi ha una creença per part de la mestra darrera
aquesta situació. No ha comprovat si els fets han succeït d'aquesta
manera i, per tant, s'ha regit per la seva creença i ha aplicat
l'estratègia que més ha considerat d'acord amb la seva creença o
concepció.
A
més, penso que en molts de casos, com ha dit na Carme, no hi ha ni
un agresor ni un agredit, els dos estan implicats i cada un amb la
seva part. Per tant, referint-nos al cas de na Susana, podria ser que
no tota la cupa la tengui en Pablo. La versió de l'agressor i
l'agredit és errònia i demanant perdó la situació no arriba a bon
port (és una paraula més en la majoria de moments de conflicte).
Els sentiments i les emocions estan en joc i encara que la mestra fes
demanar perdó a l'infant que “teòricament” ha agredit a l'altre
el conflicte no es solucionaria (és important verbalitzar els
sentiments més que no pas demanar perdó). Hem de deixar que els
conflictes els resolguin els mateixos infants, els hem de donar temps
per intentar que ho resolguin per ells mateixos. Crec que no és un
tema fàcil perquè la mestra hi ha casos en els que ha d'intervenir
però sempre, primer, donant-los un temps per tal que puguin arribar
a aprendre a solucionar-los autònomament.
Des del meu punt de vista, la mestra el que
hauria d'haver fet és investigar, indagar, analitzar, observar molt,
extreure conclusions, plantejar-se hipòtesis, etc., abans d'actuar
per tal de poder arribar a una conclusió el més fidel possible a la
realitat i crec que hauria d'haver donat un temps primer de tot als
infants, abans d'intervenir, per veure si són capaços de resoldre
el conflicte de manera autònoma i, si no ho aconsegueixen, aquí sí
que ja realitzaria la intervenció més adequada o necessària segons
les observacions i anàlisis realitzats amb anterioritat. Consider
que és força important canviar les estratègies tradicionals de les
escoles i millorar-les, innovar-les, adaptant-se als nous canvis
socials.
Al llarg de les pràctiques que he realitzat
durant la carrera (Pràcticum I i Pràcticum II), he pogut
experimentar i viure en la meva pròpia pell situacions molt
semblants al cas de na Susana. Depenent de la situació en què m'he
trobat he actuat d'una manera o d'una altra. Per exemple, durant les
Pràctiques 0-3 anys, hi va haver una situació en la que un infant
plorava i jo li vaig demanar què li passava. Llavors, l'infant em va
contestar que en Marc li havia pegat. En aquest cas, no vaig actuar
com na Susana. Per una banda, sí que la meva manera d'actuar es pot
semblar a la de na Susana, ja que vaig consolar, calmar i
tranquilitzar a l'infant suposadament agredit. Però, un cop l'infant
ja estava calmat, no vaig establir una conversa amb els dos infants
actuant jo com a mitjancera entre els dos donant per fet que el
culpable era en Marc, sinó que vaig investigar la situació i em
vaig informar. Cal dir que ja tenia les meves sospites perquè
aquesta situació la vaig viure durant les darreres setmanes del
Pràcticum i en Joan (infant “suposadament agredit”) durant totes
les Pràctiques utilitzava el recurs de dir que els altres li feien
mal per cridar l'atenció de l'adult. La tutora del grup, quan vaig
arribar al centre, ja em va assebentar sobre aquesta característica
d'en Joan. A vegades no s'ho inventava ja que hi havia situacions en
què tenia raó i realment hi havia hagut un conflicte però, a
vegades i la majoria d'elles s'hi inventava. Per això, especialment
en aquest cas, és molt necessari un anàlisi i una investigació de
la situació per comprovar els fets ocorreguts per tal de poder
prendre les mesures adequades i evitar actuar de forma errònia.
Per tant, una alternativa a la manera d'actuar
de na Susana i la manera d'actuar que jo considero més adequada
seria investigar el conflicte i analitzar-ho fins a trobar la veritat
sobre els fets per tal de poder prendre les mesures adequades. És a
dir, no creure al 100% a l'infant com va fer na Susana i actuar. Si
els fets no s'han vist i no hi ha cap indici, és important analitzar
les dues parts del conflicte abans d'actuar: fer preguntes als
infants presents, tenir en compte el temperament i la personalitat de
cada infant, etc. i llavors intervenir amb l'estratègia més
adequada.
*Competències:
-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional i 1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.
Justificació: he reflexionat sobre elements que porten a una bona actuació professional i he arribar a conclusions a partir de la informació recollida ja que a partir de les qüestions plantejades reflexión sobre les diverses maneres d'actuar i sobre com intervenir en les situacions de conflicte semblants al cas de na Susana.
-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.1. Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals i 2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre.
Justificació: em qüestiono els meus punts forts i febles respecte a la capacitat i competència professional i al llarg de la tasca plantejada amb el cas de na Susana reflecteixo quines són les meves creences personals, oferint la meva opinió sobre la forma que considero més adequada d'actuar constrastant-ho amb les pràctiques realitzades amb anterioritat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario