viernes, 7 de marzo de 2014

ACTIVITAT CONFERÈNCIA JANA SUAU (ELS MOLINS, EI SENCELLES)

*Jana Suau: mestra d'Educació Primària (Ed. Física) i mestra d'Educació Infantil. Directora escoleta de Sencelles "Els molins" (cooperativa).

*Tema de la conferència: demostrar que és possible dur a la pràctica els projectes dels que tant ens han parlat a la Universitat i  explicar les característiques generals de l'escoleta, projectes d'innovació, de millora... Ella es va començar a interessar per l'Educació Infantil a través d'un projecte.



  • De l'experiència que ens expliqui na Jana, estableix un llistat dels indicadors que evidencien que és una pràctica de qualitat (guarda-ho perquè hi farem feina més endavant).



-Projecte pedagògic obert (no tancat).



-Concepció del terme projecte com un procés.



-L'equip educatiu i el sentiment de grup: “cap bona pràctica no pot ser possible si darrera no hi ha unes persones que treballen conjuntament”. L'equip educatiu forma una cooperativa i això fa que totes les decisions es prenguin per consens (tothom hi ha d'estar d'acord i, per tant, saber argumentar el que vols fer és molt important).


-Implicació en l'equip educatiu.

 


-Actitud oberta, col·laboradora i directa.


-Reflexionar en grup (reflexions pedagògiques): cada mestre/a fa una setmana de pedagoga i aporta les seves experiències que viu dins l'aula dia a dia (es comparteix i es treballa conjuntament).

 
-Es posen en la pell dels infants (l'equip educatiu du a terme les activitats o jocs que faran els infants conjuntament, posant-se en el seu lloc i conèixer el que sent, quines emocions li provoca...

 
-Tenir com a referents a (el que ha estat la seva referència ja diu molt d'una bona pràctica):

 
*Loris Malaguzzi (ambient casolà, familiar, deixar entrar a les famílies per veure com es treballa).

*Emi Pikler (el respecte i la sensibilitat cap a l'autonomia de l'infant, el moviment en l'etapa dels nadons, com van creixent, les primeres passes, el gatejar...).

*Mauricio i Rebeca Wild (estudis sobre les etapes del desenvolupament, importància de que les seves pràctiques estiguin empapades amb el desenvolupament real de l'infant).

 
*Montessori, Waldorf... (tema materials).

*Experiències d'altres espais infantils (per Espanya, per exemple, a Barcelona, l'escola Es Daus). L'equip educatiu aprèn d'altres experiències (observació d'altres espais per aprendre d'ells).


 
-La concepció de l'adult (guia i acompanyant dels aprenentatges de l'infant).


-Entorn relaxat i tranquil.


 
-Tenir en compte sempre el context dels infants (la seva trajectòria). “No tots els infants són iguals, encara que tinguin la mateixa edat, tenen tota una trajectòria al darrera”.


-Concepció de l'infant com a protagonista dels seus aprenentatges (creure en les seves possibilitats o capacitats però no més del compte).


 
-Els ambients d'aprenentatge (metodologia dels ambients): permet a l'infant ser el protagonista dels seus aprenentatges i permet a la mestra guiar i acompanyar a l'infant.


 
-Els materials no estructurats (els infants no el troben a ca seva), material natural, que desperta la imaginació.


 
-Tenir un document viu i obert on cada membre de l'equip educatiu pot fer la seva aportació (les idees mai es perden).





*Competències:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.1.Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen, 1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional  i 1.4. Arriba a conclusions elaborades a partir de la constrastació de la informació recollida.

Justificació: he cercat documents que parlin sobre els indicadors d'una bona pràctica de qualitat per tal de tenir més criteri. A més, he reflexionat sobre els indicadors que caracteritzen una bona actuació professional d'un equip docent i he extret conclusions contrastant la informació recollida durant la conferencia i els documents consultats.

-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.4.Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d'aprenentatge (formació rebuda, formació futura...).

Justificació: mitjaçant la conferencia de na Jana, vaig pensar i reflexiona sobre com podria millorar com a futura mestra en la posada en pràctica en un centre i en el dia a dia dins l'aula. Especialment, m'ha fet reflexionar molt sobre com es pot arribar a millorar un centre i aconseguir aquesta educació de vertadera qualitat i com tots els que treballen al centre s'impliquen en la tasca seguint la línea educativa del centre de la millor manera possible.

-3.Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil: 3.1.Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre i 3.2.Aporta reflexions en quant a l'organització del centre: distribució del temps i de l'espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències.

Justificació 3.1: gràcies a la conferencia, m'he plantejat moltes preguntes relacionades amb el funcionament dels centres que m'han convidat a reflexionar durant dies. Especialment, sobre la manera de posar en pràctica als centres la manera de treballar que ens ha explicat na Jana la qual és una gran tasca.

Justificacio 3.2: les paraules de na Jana i, especialment, la manera de fer de tot l'equip, m'ha fet reflexionar molt sobre com poder-ho aplicar i posar-ho en pràctica en la majoria dels centres ja que consider que és una tasca complicada i que s'hauria de fer progressivament.

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les practiques que es duen a terme a l'aula.

Justificació: he pogut identificar els marcs teòrics que justifiquen una bona pràctica.

 



 













No hay comentarios:

Publicar un comentario