- Lectura Perrenoud i tasca de reflexió (penjada a l'aula virtual).
1.Recupera
la descripció del teu mestr@ ideal i reflexiona:
*Descripció
del meu mestre ideal:
Tranquil,
proper, afectuós, to de veu adequat, relaxat, reflexiu, formació
contínua, inquietuds constants, respectuós amb els ritmes i
necessitats dels infants, amb molta vocació, alegre, fomentador de
la interacció i de la implicació dels alumnes, considera els errors
com un punt de partida pels aprenentatges i treballa en grup
constantment per millorar la qualitat dels aprenentatges. Segons la
meva opinió, el perfil d’un mestre d’infantil ha de ser el
mateix per a qualsevol de les dues etapes (0-3 anys/3-6 anys), ja que
penso que de no considerar-ho així, s’estaria rompent la
continuïtat d’aquesta etapa per la qual s’ha lluitat tant.
Malgrat el/la mestre/a
en les seves intervencions hagi de tenir en compte que, segons les
edats dels infants, els seus requeriments, necessitats i demandes
seran diferents i, per tant, les propostes que haurà de fer hauran
d’adaptar-se a cada nivell.
a.Quines
de les competències assenyalades a la lectura té el teu mestr@
ideal?
El
meu mestr@ ideal comparteix les competències següents amb les de la
lectura:
-Organitzar
i animar situacions d'aprenentatge;
-Gestionar
la progressió dels aprenentatges:
-Implicar
als alumnes en els seus aprenentatges i en la seva tasca;
-Treballar
en equip; i
-Organitzar
la pròpia formació contínua;
b.Quines
no té i, després de la lectura, hi afegiries?
Personalment,
hi afegiria:
-Elaborar
i fer evolucionar els dispositius de diferènciació;
-Participar
en la gestió de l'escola;
-Informar
i implicar als pares;
-Utilitzar
les noves tecnologies; i
-Afrontar
els deures i els dilemes ètics de la professió (es podria
considerar que la característica de mestre@ reflexiu del meu mestr@
ideal fa referència a aquesta competència però, des del meu punt
de vista, és massa general)
c.Hi
ha alguna competència que té el teu mestr@ ideal i que no surt a la
lectura? Quina?
Sí.
Crec que a la lectura no es fa massa referència a la manera de ser
que requereix un bon mestre, és a dir, a les virtuds o actituds que
necessita i que apareixen en la meva descripció del meu mestr@
ideal: tranquil, relaxat, proper, afectuós, alegre i amb un to de
veu adequat. Considero que són competències que fan més referència
a la manera d'estar del mestre/a dins l'aula i em sembla que la
lectura no hi fa gaire referència.
d.
I del decàleg fet a classe en grup, què modificaries?
Crec
que no modificaria res perquè penso que ens ha quedat força complet
entre totes i hi estic d'acord en totes les competències que hi hem
reflectit. A més, totes les competències que apareixen al decàleg
les considero que són fonamentals i tampoc no en llevaria cap.
2.Defineix
a un mestr@ competent.
*Mestre
competent: és un mestre/a
hàbil, capacitat, preparat i coneixedor. És aquell que disposa de
coneixements, habilitats, destreses i aptituds per resoldre
situacions diferents, independentment del moment o dia i amb
qualsevol tipus de grup (alumnes). Un mestre/a competent sap quins
alumnes té, qui són, quin ambient respiren i dóna una bona base
estructural d'habilitats i de coneixements per tal que els alumnes
del qui és responsable sapin fer preguntes adequades i sapin trobar
bones respostes. A més, coneix el que és important pels seus
alumnes, es situa en un context real i útil per resoldre algun
problema, desinfla currículums (prou materials didàctics, llibres,
etc.)... és a dir, es centra en allò que és important: ensenyar a
ser persones reflexives, a pensar i a qüestionar. En definitiva, un
mestre/a competent és aquell que aconsegueix que els seus alumnes
aprenguin cada dia més i millor.
3.Escriu
cinc coses que vols/pots millorar com a futur mestr@ que t'hagin
sorgit mentres llegies la lectura.
1.
Funcionar de manera més coordinada i treballar més en grup. Com a
mestre/a, en un futur serà imprescindible intentar dur a terme una
coordinació amb la familia, l'escola i el context social dels
infants, així com treballar colze amb colze amb altres mestres de
l'escola pel futur dels nostres alumnes.
2.
Un altra idea que m'ha sorgit mentre llegia la lectura i que vull i
puc millorar com a futur mestre/a és que normalment els mestres es
preocupen més de si un nen o nena no sap sumar que no pas si no té
sentit del ritme o si no sap distribuir l'espai en un dibuix. Des del
meu punt de vista, als mestres no els hauria de preocupar tant ni una
cosa ni l'altra, sinó que s'haurien de preocupar més per aquelles
coses que els alumnes saben fer millor, sigui de l'àrea que sigui
allò que se'ls dóna bé i potenciar-ho.
3.
Fer als alumnes més partíceps en els seus processos d'aprenentatge,
és a dir, que puguin decidir el que volen aprendre. És important
escoltar als infants i conèixer quines són les seves demandes per
tal d'establir situacions d'aprenentatge d'acord amb els seus
interessos.
4.
La lectura també m'ha fet pensar en què necessit millorar el tema
de l'ús de les noves tecnologies (TIC). Principalment, pel que fa a
l'ús dels recursos/instruments tecnològics per a les classes. Com
diu la lectura: “Los niños nacen en una cultura en que se
claca, y el deber de los profesores es integrarse en el universo de
sus alumnos. Si la escuela ofrece una enseñanza que ya no resulta
útil en el exterior, corre el riesgo de descalificarse. Por lo
tanto, ¿cómo quereis que los niños confíen en ella?”. És
important adaptar-se al nou context social que es respira avui en dia
i les noves tecnologies formen part d'ell. Tot bon mestre s'ha
d'adaptar a les noves necessitats dels alumnes que no són poques i
l'ús de les noves tecnologies és una d'aquestes necessitats.
5.
Per últim, m'agradaria millorar les meves habilitats de comunicació
com a mestre/a pel que fa al tema dels pares. És una cosa que,
gràcies a la tutora que vaig tenir durant les pràctiques, vaig
poder practicar però em va servir per descobrir la difícil tasca
que suposa satisfer els gusts de totes les famílies, degut a la
heterogeneïtat que caracteritza el model familiar de la societat
actual. El tema dels pares és un tema un poc delicat a l'escola i
penso que el tracte cap a ells no pot
ser un tracte qualsevol. El mestre/a sempre ha de consevar la postura
davant ells sempre sigui quina sigui la situació en que es trobi i
és una cosa que vull millorar com a futura mestra.
- Escriure el decàleg pactat a classe.
*El
nostre decàleg:
-Transmet
confiança.
-Professionalitat.
-Flexible.
-Motivador.
-Creativitat
i imaginació.
-Tolerància.
-Organització.
-Empatia.
-Amb
afecte.
-Facilitador
d'eines (suport).
-Cooperació.
-No
corregeix negativament, reforça l'esforç.
-Complicitat
de mirades (confiança).
-Paciència,
saber esperar, donar temps d'espera.
-Estima/vocació.
-Somriure
(alegre).
-Reforça
la curiositat.
-Guiatge.
-Conèixer
i entendre infant.
-Formació
continuada.
-Participació
família, relació família-escola. Bona relació i equitativa.
-Admet
i corregeix errors.
-Exigent
i amb autoritat guanyada.
-Oblida
problemes personals.
-Observador
i atent.
-Bona
olor.
-Amb
seguretat i autocrític.
-Capacitat
reflexiva.
-Aconsegueix
els objectius que es proposa.
-Acompanyament
durant el procés d'aprenentatge.
-Conèixer
el desenvolupament infantil i el seu creixement.
-Context
d'aprenentatge ric i significatiu.
*Competències:
-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.3.Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la propia formació i 1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.
Justificació 1.3: he observat i llegit alguns dels blocs de les meves companyes, especialment m'han sorprès les reflexions que es fan als diaris de pràctiques i que em poden aportar diferents coses sobre el meu futur com a mestra.
Justificació 1.4: després d'analitzar totes les competències i de conèixer que és un mestre competent, arribes a la conclusió que hi ha moltes coses que hem queden per millorar i un llarg camí a recorrer i que a través de les ganes d'aprendre i la il·lusió que un posa es pot arribar molt lluny en aquest món educatiu d'avui en dia.
-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.1.Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals.
Justificació: gràcies a la tasca de la lectura i al decàleg (llistat de competències) he pogut identificar els meus
punts forts i els meus punts febles i pensar com millorar aquelles coses que més
em manquen i fer el possible per arribar a adquirir-les totes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario