martes, 4 de marzo de 2014

ACTIVITATS SEGONA CLASSE: LECTURA PERRENOUD (tasca reflexió) I EL NOSTRE DECÀLEG


  • Lectura Perrenoud i tasca de reflexió (penjada a l'aula virtual).
(Després de la lectura: Perrenoud, P. (2007). Dieznuevascompetencias para enseñar. Barcelona: Graó).

1.Recupera la descripció del teu mestr@ ideal i reflexiona:

*Descripció del meu mestre ideal:

Tranquil, proper, afectuós, to de veu adequat, relaxat, reflexiu, formació contínua, inquietuds constants, respectuós amb els ritmes i necessitats dels infants, amb molta vocació, alegre, fomentador de la interacció i de la implicació dels alumnes, considera els errors com un punt de partida pels aprenentatges i treballa en grup constantment per millorar la qualitat dels aprenentatges. Segons la meva opinió, el perfil d’un mestre d’infantil ha de ser el mateix per a qualsevol de les dues etapes (0-3 anys/3-6 anys), ja que penso que de no considerar-ho així, s’estaria rompent la continuïtat d’aquesta etapa per la qual s’ha lluitat tant. Malgrat el/la mestre/a en les seves intervencions hagi de tenir en compte que, segons les edats dels infants, els seus requeriments, necessitats i demandes seran diferents i, per tant, les propostes que haurà de fer hauran d’adaptar-se a cada nivell.


a.Quines de les competències assenyalades a la lectura té el teu mestr@ ideal?

El meu mestr@ ideal comparteix les competències següents amb les de la lectura:

-Organitzar i animar situacions d'aprenentatge;

-Gestionar la progressió dels aprenentatges:

-Implicar als alumnes en els seus aprenentatges i en la seva tasca;

-Treballar en equip; i

-Organitzar la pròpia formació contínua;

b.Quines no té i, després de la lectura, hi afegiries?

Personalment, hi afegiria:

-Elaborar i fer evolucionar els dispositius de diferènciació;

-Participar en la gestió de l'escola;

-Informar i implicar als pares;

-Utilitzar les noves tecnologies; i

-Afrontar els deures i els dilemes ètics de la professió (es podria considerar que la característica de mestre@ reflexiu del meu mestr@ ideal fa referència a aquesta competència però, des del meu punt de vista, és massa general)


c.Hi ha alguna competència que té el teu mestr@ ideal i que no surt a la lectura? Quina?

Sí. Crec que a la lectura no es fa massa referència a la manera de ser que requereix un bon mestre, és a dir, a les virtuds o actituds que necessita i que apareixen en la meva descripció del meu mestr@ ideal: tranquil, relaxat, proper, afectuós, alegre i amb un to de veu adequat. Considero que són competències que fan més referència a la manera d'estar del mestre/a dins l'aula i em sembla que la lectura no hi fa gaire referència.

 
d. I del decàleg fet a classe en grup, què modificaries?

Crec que no modificaria res perquè penso que ens ha quedat força complet entre totes i hi estic d'acord en totes les competències que hi hem reflectit. A més, totes les competències que apareixen al decàleg les considero que són fonamentals i tampoc no en llevaria cap.


2.Defineix a un mestr@ competent.

*Mestre competent: és un mestre/a hàbil, capacitat, preparat i coneixedor. És aquell que disposa de coneixements, habilitats, destreses i aptituds per resoldre situacions diferents, independentment del moment o dia i amb qualsevol tipus de grup (alumnes). Un mestre/a competent sap quins alumnes té, qui són, quin ambient respiren i dóna una bona base estructural d'habilitats i de coneixements per tal que els alumnes del qui és responsable sapin fer preguntes adequades i sapin trobar bones respostes. A més, coneix el que és important pels seus alumnes, es situa en un context real i útil per resoldre algun problema, desinfla currículums (prou materials didàctics, llibres, etc.)... és a dir, es centra en allò que és important: ensenyar a ser persones reflexives, a pensar i a qüestionar. En definitiva, un mestre/a competent és aquell que aconsegueix que els seus alumnes aprenguin cada dia més i millor.

 

3.Escriu cinc coses que vols/pots millorar com a futur mestr@ que t'hagin sorgit mentres llegies la lectura.


1. Funcionar de manera més coordinada i treballar més en grup. Com a mestre/a, en un futur serà imprescindible intentar dur a terme una coordinació amb la familia, l'escola i el context social dels infants, així com treballar colze amb colze amb altres mestres de l'escola pel futur dels nostres alumnes.


2. Un altra idea que m'ha sorgit mentre llegia la lectura i que vull i puc millorar com a futur mestre/a és que normalment els mestres es preocupen més de si un nen o nena no sap sumar que no pas si no té sentit del ritme o si no sap distribuir l'espai en un dibuix. Des del meu punt de vista, als mestres no els hauria de preocupar tant ni una cosa ni l'altra, sinó que s'haurien de preocupar més per aquelles coses que els alumnes saben fer millor, sigui de l'àrea que sigui allò que se'ls dóna bé i potenciar-ho.

 
3. Fer als alumnes més partíceps en els seus processos d'aprenentatge, és a dir, que puguin decidir el que volen aprendre. És important escoltar als infants i conèixer quines són les seves demandes per tal d'establir situacions d'aprenentatge d'acord amb els seus interessos.


4. La lectura també m'ha fet pensar en què necessit millorar el tema de l'ús de les noves tecnologies (TIC). Principalment, pel que fa a l'ús dels recursos/instruments tecnològics per a les classes. Com diu la lectura: “Los niños nacen en una cultura en que se claca, y el deber de los profesores es integrarse en el universo de sus alumnos. Si la escuela ofrece una enseñanza que ya no resulta útil en el exterior, corre el riesgo de descalificarse. Por lo tanto, ¿cómo quereis que los niños confíen en ella?”. És important adaptar-se al nou context social que es respira avui en dia i les noves tecnologies formen part d'ell. Tot bon mestre s'ha d'adaptar a les noves necessitats dels alumnes que no són poques i l'ús de les noves tecnologies és una d'aquestes necessitats.

 
5. Per últim, m'agradaria millorar les meves habilitats de comunicació com a mestre/a pel que fa al tema dels pares. És una cosa que, gràcies a la tutora que vaig tenir durant les pràctiques, vaig poder practicar però em va servir per descobrir la difícil tasca que suposa satisfer els gusts de totes les famílies, degut a la heterogeneïtat que caracteritza el model familiar de la societat actual. El tema dels pares és un tema un poc delicat a l'escola i penso que el tracte cap a ells no pot ser un tracte qualsevol. El mestre/a sempre ha de consevar la postura davant ells sempre sigui quina sigui la situació en que es trobi i és una cosa que vull millorar com a futura mestra.

 
  • Escriure el decàleg pactat a classe.

*El nostre decàleg:

-Transmet confiança.

-Professionalitat.

-Flexible.

-Motivador.

-Creativitat i imaginació.

-Tolerància.

-Organització.

-Empatia.

-Amb afecte.

-Facilitador d'eines (suport).

-Cooperació.

-No corregeix negativament, reforça l'esforç.

-Complicitat de mirades (confiança).

-Paciència, saber esperar, donar temps d'espera.

-Estima/vocació.

-Somriure (alegre).

-Reforça la curiositat.

-Guiatge.

-Conèixer i entendre infant.

-Formació continuada.

-Participació família, relació família-escola. Bona relació i equitativa.

-Admet i corregeix errors.

-Exigent i amb autoritat guanyada.

-Oblida problemes personals.

-Observador i atent.

-Bona olor.

-Amb seguretat i autocrític.

-Capacitat reflexiva.

-Aconsegueix els objectius que es proposa.

-Acompanyament durant el procés d'aprenentatge.

-Conèixer el desenvolupament infantil i el seu creixement.

-Context d'aprenentatge ric i significatiu.


*Competències:
 
-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.3.Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la propia formació i 1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.
 
Justificació 1.3: he observat i llegit alguns dels blocs de les meves companyes, especialment m'han sorprès les reflexions que es fan als diaris de pràctiques i que em poden aportar diferents coses sobre el meu futur com a mestra.
 
Justificació 1.4: després d'analitzar totes les competències i de conèixer que és un mestre competent, arribes a la conclusió que hi ha moltes coses que hem queden per millorar i un llarg camí a recorrer i que a través de les ganes d'aprendre i la il·lusió que un posa es pot arribar molt lluny en aquest món educatiu d'avui en dia.
 
-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.1.Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals.
Justificació: gràcies a la tasca de la lectura i al decàleg (llistat de competències) he pogut identificar els meus punts forts i els meus punts febles i  pensar com millorar aquelles coses que més em manquen i fer el possible per arribar a adquirir-les totes.



No hay comentarios:

Publicar un comentario