-Entrada:
"Sábado, 10 de
diciembre del 2011"
"TRABAJAR POR PROYECTOS EN EDUCACION INFANTIL":
"En
una entrada anterior os comenté que mi hijo de 4 años, este
curso, está trabajando por proyectos.
En
este trimestre han trabajado los MEDIOS DE TRANSPORTE.
Hay
varias o distintas formas de trabajar por proyectos:
- En una variante: Los peques deciden qué les interesa trabajar, es decir, qué quieren saber sobre...
- En otra variante (ésta es la que está siguiendo la seño de mi peque): Los docentes y las docentes siguen un método editorial que trabaja por proyectos.
- En la variante que más me gusta: Los docentes y las docentes eligen qué es lo que quieren que sus peques aprendan, por tanto, elaboran sus propios guiones de proyectos.
A
mí, personalmente, los proyectos me fascinan aunque, considero,
que son un poco difíciles de trabajar. No tanto por el proyecto en
sí sino porque suponen un cambio de mentalidad.
Estamos
muy acostumbrados a seguir la guía de la editorial:
-
¿Qué toca hoy?
-
La ficha 13 que trabaja los números 1, 2 y 3 y su correspondiente
cantidad.
Y
es difícil, para un docente que nunca haya trabajado otros métodos,
explicarle que a través de EL PROYECTO DE LOS CASTILLOS, por poner
un ejemplo, podemos enseñar a los peques:
-
Numeración, Medida, Peso: los castillos tienen torres, almenas,
están hechos con piedras, las piedras del castillo son más grandes
que... o más pequeñas que...
-
Lenguaje: vocabulario relacionado con los castillos, adivinanzas,
cuentos, poesías...
-
Conocimiento del entorno: aprovechamos el tema del proyecto para
visitar el pueblo cercano porque tiene un castillo, pedimos a los
padres información acerca de los castillos, la vida en los
castillos, los caballeros, las justas...
-
Ambientación del aula: el aula se convierte en un castillo medieval.
-
Rincones: construimos castillos con materiales de desecho, piezas de
construcciones...
-
Taller: Elaboración de cuentos en papiro.
Para
entender mejor el tema, yo sólo puedo exponer mi experiencia como
ávida lectora de proyectos, os dejo con una excelente presentación
sobre el trabajo por proyectos en Educación Infantil.
(*Vídeo
sobre el trabajo por proyectos en E.I).
Os
dejo, también, un enlace a un blog de aula en el que hay entradas
muy interesantes sobre un proyecto sobre
castillos:
http://tocalotodo.blogspot.com/2011_03_01_archive.html"
http://tocalotodo.blogspot.com/2011_03_01_archive.html"
Pel
que fa a les creences que podem observar en aquesta entrada del blog
d'aquesta mestra d'Educació Infantil, podem dir que és una mestra
que segueix una metodologia constructivista i oberta, és a dir, una
mestra que ensenya d'acord amb les necessitats de la societat actual.
Les coses cada cop canvien més ràpid i com s'ha pogut comprovar
l'educació actual ha de donar resposta a la realitat que vivim i que
ens envolta (un món en canvi constant i cada cop més exigent). Així
doncs, crec que aquesta mestra ha fet un canvi de mentalitat i
intenta reinventar molt aspectes de l'escola pel que fa a la seva
manera de fer i actuar. Es tracta d'una mestra que aprèn a donar
sentit als problemes i interrogants que tenen els infants sobre ells
mateixos i sobre el món. Parteix dels interessos dels seus alumnes i
converteix l'aula en una comunitat de recerca on els infants
comparteixen coneixements, experiències i emocions. A més, fa
participar a la comunitat que envolta al centre en el dia a dia de
l'aula, aprofita situacions que sorgeixen d'imprevist i interessen
als infants, té a l'infant com a protagonista del seu aprenentatge,
etc.
Els
principals aspectes que posen de manifest la creença en que es basa
la mestra són:
-estimular
als nens i nenes a ser responsables amb el seu aprenentatge.
-formar
alumnes que donin sentit a allò que volen aprendre.
-motivar
als alumnes a que siguin col·laboradors i participatius.
-afavorir
el diàleg i la comunicació a l'aula.
-aprendre
a que els projectes de treball s'inicien des d'una basant crítica i
constructiva.
-aprendre
mitjançant el descobriment.
-tenir
present que el mestre o l'equip de mestres no són els únics
responsables de les activitats de l'escola.
Respecte
a la fonamentació teòrica de l'entrada del blog, podríem
emmarcar-ho dins la teoria psicològica constructivista, ja que la
construcció de coneixement s'entén com un procés de construcció
conjunta de professors i alumnes. La tasca per Projectes de treball
i, concretament, l'entrada de la mestra al blog reflecteix
perfectament aquesta concepció. L'alumne construeix el seu propi
coneixement i, per tant, té un paper actiu en la vida escolar i, a
més, a l'hora d'aprendre ho fa en comunitat, en societat. Aquí
també podríem fer referència a la teoria sociocultural sobre
l'aprenentatge com a fonamentació teòrica. Per tant, aquests serien
els fonaments teòrics de l'entrada i de la concepció de la mestra.
Finalment,
podria dir que la concepció o creença de la mestra coincideix amb
la meva visió i amb les meves creences, no obstant, es tracta d'una
mestra que s'està actualitzant i que s'està adaptant als nous
reptes socials, és a dir, que ha canviat el “xip”. La diferència
respecte a jo és que jo, personalment, no he hagut de canviar el
“xip”, considero que venc amb aquest “xip”de fàbrica. Però,
generalment, la seva concepció de l'infant i del procés
d'ensenyament-aprenentatge i la meva coincideixen quasi al 100%, ja
que jo també en defineixo dins la metodologia constructivista. Opino
que el procés d'aprenentatge dels infants ha de ser un procés
construït i compartit per tots aixì com aplicable a la nova
realitat social que ens envolta.
*Competències:
-1. És autònom en l'aprenentatge: 1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional i 1.3.Accedeix i revisa altres blogs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació.
Justificació: he realitzat una recerca de blogs, investigant en cada un d'ells i ampliant la pròpia formació recollint experiències d'altres mestres. Un cop he seleccionat el blog que més m'ha satisfet i l'entrada d'aquest, he reflexionat sobre el seu contingut identificant si es tracta d'una bona actuació professional o no.
-2. Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre.
Justificació: amb aquesta activitat he identificat i donat a conèixer les meves pròpies creences o concepcions (metodologia constructivista) i ho he contrastat amb la informació del blog.
-4. Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula.
Justificació: he identificat els marcs teòrics que justifiquen la pràctica explicada en l'entrada del blog (Treball per projectes).
No hay comentarios:
Publicar un comentario