*Lectura de Carme Cols, Eva Sargatal i Josep Fernàndez Quiles.
Quan
es parla sobre com és avui la vida dels més petits, sovint hi ha
qui es pregunta si els nenes i les nenes passen massa temps a
l’escola, si estan sobrecarregats d’activitats, si tenen prou
temps per jugar, per estar amb la família, per avorrir-se o per
descansar. Certament, avui tothom, també els infants, vivim sotmesos
als ritmes rígids del cronòmetre quotidià.
La lectura ens
presenta un projecte educatiu que pretén retornar a la infància els
ritmes que li pertanyen, els ritmes naturals, viure els
moments quotidians i aprofitar els recursos naturals. Es tracta d'un
homenatge a la lentitud, al fet de valorar i estimar els moments de
cada dia, aquells moments que ens passen sense adonar-nos.
A més, els autors ens obrin els ulls i ens fan veure i pensar en la
realitat que ens envolta la qual es caracteritza pel temps accelerat.
El projecte presentat en el text promou la llibertat a l'escola,
donar temps als nostres infants. Tot procés
d'ensenyament-aprenentatge requereix d'un temps pausat i tranquil i
cada infant necessita el seu temps. En el text, també es destaca
molt la necessitat del temps d'escolta als infants per part dels
mestres, temps de comprensió cap a ells, d'atenció, per tal de
poder oferir-los el que necessiten realment. Generalment, són poques
les escoles les que dónen la importància que mereix el temps, la
temporalitat. Aquest article presenta una experiència educativa que
mereix ser presa com a exemple per qualsevol centre, ja que promou
els ritmes de la infància, el temps que necessiten els infants per
explorar i descobrir, els moments quotidians, les rutines, etc. És
necessari proposar ritmes diferents als infants i temps adequats,
temps de reflexió, d'escolta, de cooperació, de relació...
Fa temps, vaig llegir un article on deia que arreu del món s'està
experimentant amb models d'escola capaços de flexibilitzar la
rigidesa amb què majoritàriament s'organitza la vida quotidiana de
la infància. Algunes experiències, conceben l'espai escolar des
d'una perspectiva holística, integrant el temps lectiu i no lectiu,
buscant l'equitat i millorant l'articulació del temps escolar amb el
temps familiar i social. També, vaig llegir que els nordamericans fa
anys que tracten de millorar l'èxit educatiu ampliant el temps
escolar. More time for learning és un moviment amb resultats
desiguals però que ha demostrat que l'extensió del temps escolar
(de qualitat i ben estructurat) és especialment positiva per als
infants amb poques oportunitats educatives fora de l'escola. A més,
a Europa s'està treballant en diferents projectes que vinculen
l'escola amb els altres temps educatius i familiars.
Per tant, la lectura ens fa pensar en els temps escolar, en com es
viu la jornada escolar a l'escola anant més enllà del que s'ha
entès tradicionalment com a temps escolar i en la gran necessitat de
promoure el disseny de noves solucions des d'una visió integral de
l'educació i del benestar dels infants, en què l'escola, família i
entorn s'acompanyen en la tasca educativa.
*Competències treballades:
-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2.Reflexiona i pondera sobre
elements que porten a una bona actuació professional i 1.4.Arriba a
conclusions elaborades a partir de la informació recollida tant de
la teoria com de la pràctica.
Justificació: he realitzat una reflexió sobre la lectura i sobre el
tema que tracta el qual et porta a analitzar i a reflexionar sobre
els elements que porten a una bona actuació professional i, a més,
he extret les meves pròpies conclusions a partir de la lectura de
l'article, contrastant la informació de l'article amb la pràctica
docent.
-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge:
2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les
creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al
centre.
Justificació: amb la lectura del text, he pogut identificar les
meves creences, les quals apareixen molt ben reflectides en
l'article, per tant, són les mateixes que els autors i els he
presentades anteriorment al llarg d'aquesta entrada al bloc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario