viernes, 2 de mayo de 2014

ELS TEMPS I ELS RITMES DE LA NATURALESA:


*Lectura de Carme Cols, Eva Sargatal i Josep Fernàndez Quiles.

Quan es parla sobre com és avui la vida dels més petits, sovint hi ha qui es pregunta si els nenes i les nenes passen massa temps a l’escola, si estan sobrecarregats d’activitats, si tenen prou temps per jugar, per estar amb la família, per avorrir-se o per descansar. Certament, avui tothom, també els infants, vivim sotmesos als ritmes rígids del cronòmetre quotidià.

La lectura ens presenta un projecte educatiu que pretén retornar a la infància els ritmes que li pertanyen, els ritmes naturals, viure els moments quotidians i aprofitar els recursos naturals. Es tracta d'un homenatge a la lentitud, al fet de valorar i estimar els moments de cada dia, aquells moments que ens passen sense adonar-nos.

A més, els autors ens obrin els ulls i ens fan veure i pensar en la realitat que ens envolta la qual es caracteritza pel temps accelerat. El projecte presentat en el text promou la llibertat a l'escola, donar temps als nostres infants. Tot procés d'ensenyament-aprenentatge requereix d'un temps pausat i tranquil i cada infant necessita el seu temps. En el text, també es destaca molt la necessitat del temps d'escolta als infants per part dels mestres, temps de comprensió cap a ells, d'atenció, per tal de poder oferir-los el que necessiten realment. Generalment, són poques les escoles les que dónen la importància que mereix el temps, la temporalitat. Aquest article presenta una experiència educativa que mereix ser presa com a exemple per qualsevol centre, ja que promou els ritmes de la infància, el temps que necessiten els infants per explorar i descobrir, els moments quotidians, les rutines, etc. És necessari proposar ritmes diferents als infants i temps adequats, temps de reflexió, d'escolta, de cooperació, de relació...

Fa temps, vaig llegir un article on deia que arreu del món s'està experimentant amb models d'escola capaços de flexibilitzar la rigidesa amb què majoritàriament s'organitza la vida quotidiana de la infància. Algunes experiències, conceben l'espai escolar des d'una perspectiva holística, integrant el temps lectiu i no lectiu, buscant l'equitat i millorant l'articulació del temps escolar amb el temps familiar i social. També, vaig llegir que els nordamericans fa anys que tracten de millorar l'èxit educatiu ampliant el temps escolar. More time for learning és un moviment amb resultats desiguals però que ha demostrat que l'extensió del temps escolar (de qualitat i ben estructurat) és especialment positiva per als infants amb poques oportunitats educatives fora de l'escola. A més, a Europa s'està treballant en diferents projectes que vinculen l'escola amb els altres temps educatius i familiars.

Per tant, la lectura ens fa pensar en els temps escolar, en com es viu la jornada escolar a l'escola anant més enllà del que s'ha entès tradicionalment com a temps escolar i en la gran necessitat de promoure el disseny de noves solucions des d'una visió integral de l'educació i del benestar dels infants, en què l'escola, família i entorn s'acompanyen en la tasca educativa.

*Competències treballades:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional i 1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.

Justificació: he realitzat una reflexió sobre la lectura i sobre el tema que tracta el qual et porta a analitzar i a reflexionar sobre els elements que porten a una bona actuació professional i, a més, he extret les meves pròpies conclusions a partir de la lectura de l'article, contrastant la informació de l'article amb la pràctica docent.

-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre.

Justificació: amb la lectura del text, he pogut identificar les meves creences, les quals apareixen molt ben reflectides en l'article, per tant, són les mateixes que els autors i els he presentades anteriorment al llarg d'aquesta entrada al bloc.


No hay comentarios:

Publicar un comentario