L'ART
ÉS UNA IL·LUSIÓ NECESSÀRIA (Joan Brossa)
*Maite Sbert (primer treballava a un banc, mestra d'Educació
Primària jubilada i estudiant de la carrera d'Història de l'Art).
Ha treballat molts anys amb na MªBel Pomar.
Na Maite és paradigma de la docent completa. “Tothom hauria de
tenir una profe com ella almenys un cop en la seva vida” (paraules
de na MªBel Pomar Fiol).
Importància del valor que na Maite dóna a l'escolta dels alumnes.
Escoltar el que els infants diuen (permet millorar la nostra pràctica
com a docents).
Ens ha parlat d'aquelles reflexions que ha anat fent la mestra durant
la seva trajectòria.
“Qui em va ensenyar el valor d'escoltar als infants va ser un nin”.
Infant assegut a terra mirava i apuntava al seu quadern. Observava un
caragol. Frase impactant que li va fer rumiar molt i adonar-se de la
importància de l'escolta als alumnes.
Títol “power point” presentat per na Maite: “Miralls”.
Per què miralls? Miralls n'hi ha de diversos tipus (n'hi ha que
deformen la realitat, que es poden penetrar, miralls líquids,
miralls que mostren altres mons, miralls màgics, etc.). Pot ser
entrant en el món dels miralls entendrem un poc més el nostre.
El mirall és un objecte màgic pel qual la humanitat sempre s'ha
sentit atret (hi són des de l'antiguitat). Per exemple, per Sócrates
el mirall era el gran creador perquè reflecteix tot el món que
l'envolta, igual que Séneca (recomanaven als seus deixebles que en
portassin sempre). En el sentit oposat trobam a Plató, el mirall és
el gran enganador per ell. Sempre trobarem aquestes dualitats.
El mirall és un objecte potent que ens fa gaudir als que som vident
(els que hi veiem).
Referència a un capítol d'un llibre: “El alma como sombra i como
reflejo”. Els primitius consideraven que la seva ombra era una cosa
existent i independent de l'humà (si algú feia mal a l'ombra o
reflex el propietari també en surt perjudicat). Hi havia la creença
que a l'interior de les superfícies líquides hi habiten esperits.
Sempre el món dels reflexos serà fascinant (al llarg de la història
ha deixat petjada). Els miralls venen de Pèrsia i es feien servir
per endevinar. Existeixen miralls de diversos materials.
El mirall retorna la nostra imatge exterior i també alhora la nostra
imatge interior.
Relació Verge Maria amb la Madrastra de na Blancaneus (les dues
tenien un mirall que tot ho sabia).
En resum, el mirall és un objecte potent. En el cas de la nostra
tasca, escola, família i entorn són els tres miralls d'un
calidoscopi, d'aquest intercanvi d'imatges del calidoscopi sorgeix la
nostra personalitat. Sorgeixen personalitats canviats. Mai som els
mateixos.Tenir en compte tot el que la nostra personalitat és capaç
de fer. Segons on hem nascut som d'una manera o d'un altre determina
molt (la vestimenta, com miram...).
Cal demanar-se en quins miralls ens miram? Quins miralls ens ofereix
la societat?
La mestra afirma que, quan ella era petita, hi havia uns miralls molt
marcats (llibre: “Vidas Ilustres”, era un referent molt
important, vides exemplars, havies d'arribar a semblar-ti, un altre
la família (semblar-se a la família era tot un honor, un altre
mirall). Cal considerar la permanència i la durabilitat de les coses
(matrimoni, se lavadora, etc. eren coses per tota la vida, avui en
dia això ha canviat). Existeixen diversos models famíliars en la
societat actual. Societat de la informació en canvi constant,
globalitzada econòmicament parlant. Aquesta globalització afecta a
tothom però no integra a tothom. No beneficia a tots. El nostre
repte com a docents i persones, és arribar a ser persones flexibles,
capaces a estar disposades a viure situacions diverses. El repte de
l'escola és el de crear persones flexibles. Aprendre a ser millors
per ser millors persones (per entendre el que em passa, el que passa
als altres i poder actuar). Hi ha dues habilitats essencials que són
dos miralls els quals no sempre han estat valorats sinó que obviats:
mirar i escoltar. Els infants es miren. Hem d'aprendre com a mestres
a mirar i escoltar. Quan els infants es miren podem retonar moltes
imatges, què esperen de noltros?Esperen el retorn d'una imatge
positiva d'ells (esperen que els hi retornem, per això, és tan
important la nostra mirada). Un mestre afecta a l'eternitat, mai se
sap on acaba la seva influència.
Això és un gran poder. Per això, hem d'aprendre a mirar, a oferir
miralls, transmetre confiança...
Hem de ser aquell mirall que retorna la imatge que l'alumna desitja.
Però també hem d'ensenyar a que vegin el seu reflex real (com són
realment). Els hi hem d'ajudar.
Hem de canviar sovint d'estratègia perquè una mateixa no serveix.
No serveix la mateixa per tot ni sempre. Hem d'aprendre a mirar als
nostres alumnes amb intenció. Volguent mirar-los, encara que això
no és fàcil. Per una banda, hem d'aprendre noltros mateixos a mirar
i a escoltar. I per altra, hem d'ensenyar als alumnes a mirar i a
escoltar. Ensenyar a ser empàtics, a posar-se en el lloc de l'altre.
Explicar als alumnes que em d'aprendre a mirar i escoltar i que ho
hem de fer entre tots.
Com notaré les marques que la virtud va fent en el seu rostre? Quins
són els indicadors de progrés? Si escoltam i miram bé hem
d'aprendre a trobar amb els alumnes els indicadors de progrés.
Per això, podem fer servir els miralls líquids. Proporcionar als
alumnes espontaneïtat, llibertat perquè ells puguin anar trobant
tot allò que no està programat però que existeix i és profitós.
Importància del treball de les habilitats de pensament, per
entendre, prendre decisions entre tots. Els hem d'ensenyar a
treballar la paciència i cultivar el silenci i la soledat.
Hi hauria d'haver una assignatura que es digués silenci i un altra
soledat. Necessitam silenci i viure i disfrutar de la soledat, per
tal de ser cadascú com és (perquè cadascú pugui ser). Sempre
compartint amb la resta. Com deia Ramón i Cajal, noltros som
escultors del nostre propi cervell.
Un altre mirall que els podem oferir a part de l'esperit crític, el
silenci, la soledat... una altra cosa que els podem oferir són els
interrogants (són el millor mirall). Què esperen els nostre alumnes
de noltros? Mirada de confiança, tranquila i interrogadora. Els
interrogants, aprendre a fer preguntes suposa vertaders reptes. Les
grans preguntes, les preguntes importants són aquelles que te fan
canviar, de vida i de pràctica. Solen ser preguntes senzilles.
EXEMPLES DE PREGUNTES IMPORTANTS:
-Canviar aigua de la peixera: canviava jo l'aigua de la peixera
(suposava 15 min i anàvem tots junts). Una mestra (Xesca Pollença)
és teva se peixera? No. I per què la canvies tu s'aigua? Des de
llavors, canviaren l'aigua els mateixos alumnes (encara que fos un
merder i es trigués el temps que es trigués). Des de llavors, a la
meva aula són els mateixos els qui la gestionen (tasques d'aula).
-Perquè els infants vegin escriptura tenim cartells a l'aula que
posen cadira, finestra, taula, porta, etc. Això va bé? I vos pensas
que sin el cartel de puerta, sus alumnos no van a saber por donde
salir? Aquesta pregunta també em va canviar (fer les coses amb
sentit). Des d'ençà, em plantejo molt les coses, han de tenir un
sentit un per què.
-Pregunta germana: Cati Sbert (sempre m'ha anat endavant). Se meva
germana Ed. Infantil li vaig demanar ajuda jo m'havia tocat primer
cicle (primer curs). Tu esperes que callin? Que facin silenci? Doncs,
oblidete'n. Si tu no calles i escoltes, ells no faran silenci. Em va
ajudar a aprendre a fixar-me molt en els infants, a escoltar-los de
veritat.
-Un altre: en un seminari. Una mestra diu ja estic farta, sempre em
de partir dels interessos dels alumnes, i si li provocam la
curiositat? Val més provocar la curiositat. És una cosa que podem
transmetre als alumnes i els hi queda. Mantenir la curiositat de per
vida.
Quines són les preguntes senzilles, però que ens han fet canviar
les nostres vides? Quines són aquelles preguntes que ens farien
canviar la nostra concepció com a docents?
Totes les preguntes són iguals? Una: hi ha preguntes fàcils,
preguntes difícils i preguntes molt difícils. Vàrem acabar:
preguntes personals, preguntes que per contestar-les has de saber
alguna cosa, preguntes que has de cercar informació, preguntes que
necessites fer hipòtesis, etc. El mirall de les preguntes és tot un
repte. Em d'aprendre a oferir miralls que generin interrogants.
Proposo oferir el mirall de l'art. La literatura també està plena
de miralls (no només l'art).
He triat el mirall en la història de l'art. He fet una selecció
d'imatges d'al llarg de la història de l'art, que poden generar
preguntes o bé qüestions que ens serveixen en la nostra pràctica
educativa.
La pedagogia ens oferirà una visió molt fragmentada de la realitat,
hem de veure la realitat des d'altres àrees de coneixement.
Què consider important en la meva professió?
Mirall líquid: pens que veure i sentir és fàcil. Aprendre a mirar
i aprendre a escoltar és una qüestió d'entrenament. Aprendre a
mirar i escoltar sense esperar res i a la vegada estar a l'aguait de
tot és un procés. Però aprendre a treballar i a crèixer amb allò
que mires i amb allò que escoltes es necessita veure i sentir amb el
cor, amb l'ànima.
Si nosaltres volem tenir persones que es reconeguin que aprenguin a
mirar, que ens retornin imatges positives, capaços de gestionar les
coses que passen a l'aula i se sentin compresos, no queda més que
aprendre a estimar. Necessitat de trobar a tots els nostres alumnes,
necessitat de trobar en ells allò que ens commou. És difícil
aprendre a estimar a tots i cada un d'ells, no ens sentim igual
d'atrets per tots, no són iguals. Els hem d'aprendre a estimar a
tots per igual.
Llibre recomanat d'Eduardo Galeano (“Espejos”, és la història
de la humanitat). Comença amb el fragment en que na Maite acaba la
xerrada).
*SELECCIÓ D'OBRES D'ART I RELACIONAR-LES AMB ASPECTES DE LA PRÀCTICA
EDUCATIVA QUOTIDIANA. IDENTIFICAR QUINES SÓN LES PREGUNTES QUE T'HAN
FET CANVIAR LA VIDA:
- Salvador Dalí: “Los relojes blandos” o conegut també per “La persistencia de la memoria”.
*Relació amb la pràctica educativa: el quadre em porta a
reflexionar sobre la gestió dels temps a l'escola i a la nostra
societat en general.
La
concepció lineal del temps és pròpia de les societats occidentals,
on el temps té una vivència clara i objectiva (és a dir, està
marcat per intervals de temps exactament regulars: minuts, hores,
dies, mesos, anys, etc.) i on tot té un inici i un final. Es
diferencia de la concepció cíclica, pròpia de les societats
orientals o d’alguns països llatinoamericans en què el pas del
temps no té la mateixa transcendència; es tracta de societats que
creuen en la reencarnació i per les quals tot allò que no es faci
avui es podrà fer en qualsevol altra vida.
En una societat com la nostra, obsessionada amb la puntualitat, en la que tot el que fem gira al voltant del rellotge i en què s'equiparen els conceptes de temps i diners (una mostra d'això són les diferents expressions que sovint fem servir: "s'estalvia temps", "es gasta temps", "el temps són diners") és on realment prèn importància el concepte de gestió del temps.
La gestió del temps és important per tothom. El temps és un recurs imprescindible per a qualsevol activitat. Degut que tots disposem d'aquest mateix recurs, administrar-lo de forma eficaç ens permet optimitzar el rendiment i assolir millors resultats amb menys esforç. Una inadequada gestió del temps, a més de tenir conseqüències negatives en l'àmbit professional o escolar, té importants repercussions en l'entorn personal, familiar i social.
Sovint, es relaciona la gestió del temps a l'escola amb la planificació, els horaris i els calendaris, però rarament es té en compte què cal conèixer o considerar per dur a terme aquesta planificació o per marcar uns horaris. En la planificació de les tasques escolars és important considerar que el temps que es necessitarà per realitzar-les no serà el mateix per a tothom, doncs aquest dependrà dels recursos propis de cada alumne i de l'estratègia seleccionada. El quadre em fa reflexionar sobre tots aquests aspectes els quals tenen un gran per a l'escola.
En una societat com la nostra, obsessionada amb la puntualitat, en la que tot el que fem gira al voltant del rellotge i en què s'equiparen els conceptes de temps i diners (una mostra d'això són les diferents expressions que sovint fem servir: "s'estalvia temps", "es gasta temps", "el temps són diners") és on realment prèn importància el concepte de gestió del temps.
La gestió del temps és important per tothom. El temps és un recurs imprescindible per a qualsevol activitat. Degut que tots disposem d'aquest mateix recurs, administrar-lo de forma eficaç ens permet optimitzar el rendiment i assolir millors resultats amb menys esforç. Una inadequada gestió del temps, a més de tenir conseqüències negatives en l'àmbit professional o escolar, té importants repercussions en l'entorn personal, familiar i social.
Sovint, es relaciona la gestió del temps a l'escola amb la planificació, els horaris i els calendaris, però rarament es té en compte què cal conèixer o considerar per dur a terme aquesta planificació o per marcar uns horaris. En la planificació de les tasques escolars és important considerar que el temps que es necessitarà per realitzar-les no serà el mateix per a tothom, doncs aquest dependrà dels recursos propis de cada alumne i de l'estratègia seleccionada. El quadre em fa reflexionar sobre tots aquests aspectes els quals tenen un gran per a l'escola.
La
gestió del temps es pot aprendre i, per tant, s’hauria d’ensenyar
a l’escola, sobretot als adolescents, que són els que d’una
forma més imminent pateixen les conseqüències d’una mala gestió
o planificació del temps. Per arribar a aquest punt és necessari,
però, que tots els que estan implicats en el tema (organismes, pares
i educadors) en prenguin consciència.
- Joaquín Sorolla: “Niños en la playa”.
*Relació amb la pràctica educativa: l'obra d'aquest artista em fa
reflexionar sobre l'experimentació, la necessitat d'investigar, la
curiositat per part dels infants, la seva inocència i la llibertat.
Els infants experimenten, necessiten descobrir el món a la seva
manera. Hi ha una tendència per parts dels educadors a fer-los
experimentar com i quan volem. El quadre m'ha fet pensar molt en
aquest aspecte: és fonamental i imprescindible donar llibertat als
infants per explorar i investigar d'acord amb la seva voluntad.
Sempre hem d'estar oberts davant les seves necessitats. Els hem de
deixar descobrir el perill ja que, des del meu punt de vista, és la
millor manera d'aprendre (tots aprenem de l'error). Cal incentivar,
com a mestres, aquestes ganes de cercar dels infants i motivar-los.
Animem-los a ser curiosos, a investigar, a experimentar... tant com
vulguin, perquè sempre estarem fent-los crèixer amb interès,
motivació i ganes de fer coses, ganes de resoldre problemes i de
lluitar fins al final per allò que considerin important. No els hem
de tallar les ales. Sí que és cert que sempre tenim el factor temps
en contra, però podem trobar moments per deixar-los experimentar i
explorar i que gaudeixin fent-ho. Penso que és un quadre que es
relaciona perfectament amb aquests conceptes i que convida a
reflexionar-hi molt.
Com a mestres, penso que mai hem d'oblidar l'educació sensorial (a
través dels sentits), sempre ha de marcar la nostra manera de fer
(metodologia) i hem de deixar que els nostres infants manipul·lin,
experimentin, prenin consciència del seu propi cos i que es
diverteixin aprenent, tal com es veu a l'obra de Sorolla.
- Michelangelo Merisi da Caravaggio: “Narciso”.
*Relació amb la pràctica educativa: aquesta pintura m'ha fet
reflexionar sobre la pròpia concepció que tenc sobre mi mateixa.
Com som com a mestre? Què vol dir ser un bon mestre? Ho som? És un
quadre que et porta a reflexionar sobre la pròpia consciència, el
que penses de tu mateix, com te sents, quina és la concepció que
tens sobre tu mateix, com vaig canviant, etc.
Per tant, és un quadre que em recorda un requisit fonamental per
qualsevol mestre/a: la pròpia consciènciació. Saber reconèixer
els propis errors per poder millorar. Conèixer les nostres
capacitats, en què som bons i en què no, com podem millorar la
nostra tasca, saber els nostres limits. Des del meu punt de vista,
tot això són requisits imprescindibles que ha de complir tot
mestre/a per tal d'aconseguir una educació de vertadera qualitat. Si
el mestre/a això no ho té clar, llavors no serà ni la meitat de
competent en la seva tasca i practica docent. En el quadre, l'home
contempla el seu reflex en l'aigua. Nosaltres també, com a mestres,
hem d'aprendre a contemplar-nos, a observar-nos, a conèixer-nos tal
i com som, saber quines són les nostres virtuds i què és el que no
se'ns dóna bé per tal de poder millorar la nostra pràctica.
Preguntes que m'han fet canviar la vida:
-Una de les preguntes que em
va fer canviar la vida se'm va plantejar en un seminari de l'any
passat d'una de les assignatures dels estudis de Grau d'Educació
Infantil que estic cursant. El professor de l'assignatura ens va
plantejar una pregunta que em va fer reflexionar molt i em va fer
canviar la meva pròpia concepció: “cómo
se describiría a sí mismo si no pudiera usar ninguna etiqueta como,
por ejemplo, su profesión, títulos académicos, estatus económico,
religión o intereses?”.
Aquesta pregunta em va ajudar a adonar-me que la majoría de les
etiquetes són només un simple nom que ens ajuda a identificar i
categoritzar alguna cosa. Les etiquetes no poden definir per complet
una persona, ni el seu potencial, ni el seu futur i aquesta pregunta
em va fer obrir els ulls. Des de llavors, vaig comprendre
vertaderament que sense jutjar ni etiquetar, obrint les nostres
ments, podem entendre completament als altres, conectar-nos i, a més,
crèixer durant aquest procés.
-Un altra pregunta que em va fer
canviar la vida va ser plantejada per la meva tutora de la carrera
quan vaig iniciar els estudis de magisteri. En una de les primeres
tutories em va fer omplir un qüestionari. Jo sempre li havia dit que
era una estudiant molt exigent amb mi mateixa i estava molt
preocupada de cara als estudis de magisteri, ja que la Universitat
se'm presentava com un nou món després de l'Institut de Secundària.
Hi va haver una pregunta en aquell qüestionari que em va afectar
molt personalment: si no
poguessis recordar tot el que has estudiat (abans d'arribar a la
Universitat), què t'agradaria començar aprendre o estudiar avui?.
És una pregunta que em va fer despertar i comprendre realment el
motiu pel qual he elegit formar-me com a mestre/a. Em va fer pensar
en el que jo m'agrada realment i el que sempre he somiat. Em va fer
pensar que si jo he pogut arribar fins aquí perquè m'ho he proposat
és perquè tinc més capacitats de les que em penso i sempre ho he
de tenir en compte ja que m'exigeix moltíssim, massa.
*Competències treballades:
-1. És autònom en l'aprenentatge: 1.2. Reflexiona i pondera sobre
elements que porten a una bona actuació professional i 1.4. Arriba a
conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació
recollida tant de la teoria com la pràctica.
Justificació: gràcies al tema plantejat per na Maite a la
conferència he pogut reflexionar sobre aquells aspectes que
impliquen una actuació professional de qualitat, a més, a partir
d'aquí, he pogut arribar a conclusions contrastant la informació
que na Maite ens ha presentat a la conferència amb la meva pròpia
concepció i opinió.
-2. Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.2.
Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les
creences personals amb les pràctiques i activiats que observa al
centre.
Justificació: a través de les obres d'art seleccionades, identific
el que pens, el que crec i quina és la meva concepció sobre el
procés d'aprenentatge.
-4. Analitza i reflexiona sobre els processos
d'ensenyament-aprenentatge: 4.2. Identifica bones pràctiques, les
compara.
Justificació: la conferència ens ha convidat a reflexionar sobre el
procés d'ensenyament-aprenentatge, sobre la nostra concepció com a
mestres, sobre les bones pràctiques, sobre les actituds que ha de
tenir tot mestre marcades per na Maite (actitud d'observació i
escolta), etc.
No hay comentarios:
Publicar un comentario