*Lectura
de Carmen Barbosa.
Prendre's
temps, viure una vida justa, digna i alegre, potser sigui una
important funció política a l'educació infantil. I, reprenent Mia
Couto, aprofiteu quan encara no és massa tard per compartir amb els
infants la possibilitat d'aprendre o reaprendre el que aquest autor
anomena “el sentit propi del temps”, perquè, altre cop amb les
seves paraules, “qui parla del temps, parla de l'espera i de la
seva germana bessona, l'esperança”.
L'autora
presenta diferents formes de resistir a l'acceleració que tant
caracteritza la nostra societat (temps per compartir, el joc i la
narrativa). En la lectura, l'autora planteja el repte de com hem
d'educar a les nostres futures generacions d'acord amb les
necessitats actuals. Com a mestres, hem de donar temps als infants,
el temps que li correspon, i no donar-los gens de pressa mai.
D'aquesta manera, els infants no tindran la nostra mentalitat, no
seran adults accelarats com nosaltres en un futur i, d'aquesta
manera, podran gaudir de tots els moments que formen part de la seva
vida i ser molt més sans i feliços que nosaltres.
Els
moments quotidians són contextos privilegiats. Són situacions que
suposen reptes importants, significatius i útils, encara que no ho
sembli. Els aprenentatges quotidians proporcionen seguretat i
autonomia i fan que els experiències posteriors siguin distintes.
L'escola ha de promoure aquesta concepció sobre els moments
quotidians.
El
tema de l'article és molt semblant al dels dos articles anteriors:
els ritmes accelerats que marquen la nostra societat. Hem
d'evitar-los, fer alguna cosa per fernar-ho. És necessari i
imprescindible gaudir, aprofitar i viure intensament cada un dels
moments de la vida quotidiana, moments que a vegades passen
desapercebuts. Penso que l'escola hi pot fer molt i ha de fer front
a aquesta concepció i elogiar i promoure la lentitud i una concepció
de la vida i l'educació molt més lenta, tranquil·la i sana.
Des
del meu punt de vista, els adults hem de reconèixer la necessitat de
donar lentitud a les nostres vides i de donar la importància
necessària als moments de la vida diària per tal d'aconseguir un
futur millor per nosaltres i per les futures generacions.
*Competències
treballades:
-1.És
autònom en l'aprenentatge: 1.Reflexiona i pondera sobre elements que
porten a una bona actuació professional.
Justificació:
amb la lectura de l'article de Barbosa, he pogut elaborar les meves
pròpies reflexions envers el tema i he pogut valorar els aspectes
que indiquen que l'actuació professional és de qualitat
relacionant-ho amb el tema de la lectura (donar temps per als moments
quotidians).
-4.Analitza
i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge:
4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les
pràctiques que es duen a terme a l'aula.
Justificació:
amb l'anàlisi de la lectura i la reflexió sobre el seu contingut,
he pogut arribar a identificar la fonamentació teòrica que defineix
el contingut i amb què es recolza l'autora (elogi a l'educació
lenta, concepció constructivista).
No hay comentarios:
Publicar un comentario