martes, 6 de mayo de 2014

LA VIDA QUOTIDIANA:

*Lectura de Carmen Barbosa.

Prendre's temps, viure una vida justa, digna i alegre, potser sigui una important funció política a l'educació infantil. I, reprenent Mia Couto, aprofiteu quan encara no és massa tard per compartir amb els infants la possibilitat d'aprendre o reaprendre el que aquest autor anomena “el sentit propi del temps”, perquè, altre cop amb les seves paraules, “qui parla del temps, parla de l'espera i de la seva germana bessona, l'esperança”.

L'autora presenta diferents formes de resistir a l'acceleració que tant caracteritza la nostra societat (temps per compartir, el joc i la narrativa). En la lectura, l'autora planteja el repte de com hem d'educar a les nostres futures generacions d'acord amb les necessitats actuals. Com a mestres, hem de donar temps als infants, el temps que li correspon, i no donar-los gens de pressa mai. D'aquesta manera, els infants no tindran la nostra mentalitat, no seran adults accelarats com nosaltres en un futur i, d'aquesta manera, podran gaudir de tots els moments que formen part de la seva vida i ser molt més sans i feliços que nosaltres.
Els moments quotidians són contextos privilegiats. Són situacions que suposen reptes importants, significatius i útils, encara que no ho sembli. Els aprenentatges quotidians proporcionen seguretat i autonomia i fan que els experiències posteriors siguin distintes. L'escola ha de promoure aquesta concepció sobre els moments quotidians.
El tema de l'article és molt semblant al dels dos articles anteriors: els ritmes accelerats que marquen la nostra societat. Hem d'evitar-los, fer alguna cosa per fernar-ho. És necessari i imprescindible gaudir, aprofitar i viure intensament cada un dels moments de la vida quotidiana, moments que a vegades passen desapercebuts. Penso que l'escola hi pot fer molt i ha de fer front a aquesta concepció i elogiar i promoure la lentitud i una concepció de la vida i l'educació molt més lenta, tranquil·la i sana.
Des del meu punt de vista, els adults hem de reconèixer la necessitat de donar lentitud a les nostres vides i de donar la importància necessària als moments de la vida diària per tal d'aconseguir un futur millor per nosaltres i per les futures generacions.

*Competències treballades:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.

Justificació: amb la lectura de l'article de Barbosa, he pogut elaborar les meves pròpies reflexions envers el tema i he pogut valorar els aspectes que indiquen que l'actuació professional és de qualitat relacionant-ho amb el tema de la lectura (donar temps per als moments quotidians).

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula.

Justificació: amb l'anàlisi de la lectura i la reflexió sobre el seu contingut, he pogut arribar a identificar la fonamentació teòrica que defineix el contingut i amb què es recolza l'autora (elogi a l'educació lenta, concepció constructivista).




No hay comentarios:

Publicar un comentario