CLASSE 22/05/2014:
REFLEXIÓ I INNOVACIÓ
*Conte
Los monos.
No ens atrevim a demanar per què les coses es fan així? Per què
sempre s'han fet així?!
Plantejar possibilitat de canvi. El que sempre hagi estat així no té
per què seguir-ho sent si no funciona (aplicació a l'escola,
proposar canvis positius necessaris). Per què les coses s'estan fent
així a n'aquesta escola? Què puc fer per millorar-ho?
*Què és una innovació?
Dibuix irònic: “Jo no puc deixar d'innovar, som un professor
innovador”. I només ha introduït les noves tecnologies (pensant
que fa un canvi d'innovació) però la seva manera d'ensenyar segueix
sent tradicional (1+1, 2+2, etc.).
*Alguns apunts sobre la innovació...
“La innovació no és qüestió de diners, es qúestió de
persones”, Steve Jobs. Hem de ser conscients. La innovació implica
equips engrescats, equips que cerquen camins alternatius, i no tenir
molts diners. Una innovació només lligada a dobers té molt poc
sentit.
Exemple: forta inversió en pissarres digitals o netbooks inútils
que no suposen cap vertadera innovació (fan el mateix lo que fent
servir aquest recurs).
Etapes
del procés d'innovació:
1.Descongelar: fer perdre força a les antigues actituds, valors o
comportaments.
2.Canviar: desenvolupament de nous valors, actituds o comportaments.
3.Recongelar: estabilitzar el canvi mitjançant mesures normatives,
culturals o d'estructura organitzativa.
“Font
Tejada, J. (2010): Resistencias y facilitadores de la
innovación, presentació UAB”.
“Si
nosaltres creim en l'aprenentatge cooperatiu, no posaré deures
individuals” Carme Pinya.
“Fases
de la innovación”:
Resultats:
-aprenentatge de l'estudiant
-capacitat organitzativa
Al voltant de tots aquests resultats, trobam la iniciació, la
implementació, la institucionalització.
Si no organitzam el centre perquè pugui funcionar tal i com ens
proposam no funcionarà. Cal tenir uns criteris organitzatius i s'ha
de pensar en la totalitat del centre per tal que funcioni.
Tipus
d'innovacions: podem
diferenciar entre internes i externes.
- Origen:
-Innovacions
internes:
originades i promogudes des de dins de les institucions.
-Innovacions
externes:
promogudes per instàncies més o manco externes: administració.
Al
final, no sempre lo que ve de defora és dolent. Sinó que ho hem
d'interpretar. Que no ens agrada pel partit polític del que provés
la mesura o la innovació no hi ha el per què rebutjar-ho. Quina és
la part positiva (tenir en compte).
- Forma de treball:
-Innovació
planificada: seguim un
pla preestablert.
-Innovació
evolutiva: desenvolupam
la innovació segons anem aprenent.
Obstacles
i resistències:
-Dels individus: la resistència a allò desconegut; la primacia, és
a dir, la forma com aprenem a resoldre un conflicte, a enfrontar-nos
a una situació.
-Dels grups: mantenir seguretat i identitat de grup, por a perdre
estatus, relacions interpersonals, inestabilitat de l'equip, manca de
liderat o liderat inadequat.
-Del procés: contrarellotge, objectius no clars, no hi ha avaluació
del procés, desconexió teoria i pràctica.
Exemple:
“Els meus infants en acabar 5 anys han de saber contar fins a X
número. Llavors, si no complesc aquest objectiu...”
-Del sistema educatiu: aïllament, manca de recolzament
institucional, normativa inflexible.
Aquelles que ens venen donades i que no es poden canviar.
-Del sistema social: crisis de valors, crisis econòmica,
tradicionalisme.
Exemple tradicionalisme: pare o mare que diu de tot perquè el seu
fill (nin) va amb les ungles pintades (ha estat al racó de
perruqueria, per exemple). Això ho hem de tenir molt present a
l'escola. Explicació al pare: l'infant en aquell moment era lliure,
ell ha decidit pintar-se les ungles. No ha estat imposició de la
mestra.
Gran pes de la societat, presió social: per què un nin (home) no es
pot pintar les ungles? Per què han de tenir deures? (pares enfadats
perquè opinen que els infants han de fer feina, pares tradicionals).
*Història de l'elefant.
1.Ens equivocarem, segur. Pot ser que alguna de les nostres propostes
no funcioni, però això no vol dir que no siguem capaços de
tornar-ho a provar, de tornar-ho a enllestir.
2. “No puc”, “És massa petit”, etc. Sempre hem de creure
capaços als infants i ens hem de creure capaços a nosaltres.
Capaços de provar, d'innovar, etc.
Hi ha possibilitat de canvi i sempre ho hem de tenir en compte.
►Què és una innovació
docent? Definició, característiques, entrebancs, etc.
La innovació docent és la
traducció pràctica de les idees en nous sistemes i interaccions
socials, amb l'objectiu d'introduir i actualitzar contínuament
millores en el procés d'aprenentatge dels alumnes i en la qualitat
de la docència, contribuïnt d'aquesta manera al canvi cultural.
-En paraules de Carbonell
(2002;11-12), podem dir que la innovació docent “són
un conjunt d''idees, processos i estratègies, més o menys
sistematitzats, mitjançant els quals s'intenta introduir i provocar
canvis en les pràctiques educatives vigents”.
D'acord amb aquest autor, la innovació no és una activitat puntual
sinó un procés. Estic completament d'acord amb la seva concepció:
la innovació ha de ser un trajecte que contempli la vida a l'aula,
l'organització dels centres, la dinàmica de la comunitat educativa
i la cultura professional del professorat.
D'acord amb Carbonell
(2002;11-12): “l'objectiu
de la innovació docent és alterar la realitat vigent, modificant
concepcions i actituds, alterant mètodes i intervencions o millorant
i transformant, segons els casos, els processos
d'ensenyament-aprenentatge”.
Per tant, la innovació ve
associada al canvi i té un component ideològic, cognitiu, ètic i
afectiu.
-Segons Imbernón (1996; 64): “la
innovació educativa es l'actitud i el procés d'indagació de noves
idees, propostes i aportacions, dutes a terme de manera col·lectiva,
per la solució de situacions problemàtiques de la pràctica, la
qual cosa comportarà un canvi en els contextos i en la pràctica
institucional de l'educació”.
-Segons Estebaranz (2000; capítol
8): “les innovacions
requereixen d'un referent teòric que esl serveixi de base”.
“Qualsevol tipus d'innovació
requereix d'un component crític que li aporti energia i capacitat
d'implementació”.
“Innovar no és només fer
coses distintes”.
“Innovar no és estar sempre
canviant”.
“La innovació ha de
comportar canvis en les coses i canvis en les persones i en la pròpia
institució”.
“No hi ha innovació
possible sense formació. I més que formació general és necessària
la formació específica per dur a terme aquesta innovació”.
“Lo desitjable seria que
tota proposta d'innovació comporti sempre una proposta paral·lela
de formació per la innovació”.
-D'acord amb Escudero (1988; 86):
“innovació docent
significa una lluita contra la realitat tal i com és, contra el que
és mecànic, rutinari i usual, contra la força dels fets i el pes
de la inèrcia”.
“Suposa una aposta
col·lectivament construïda com desitjable, per la imaginació
creadora, per la transformació del que és existent”.
“Innovació equival, ha
d'equivaler, a un determinat clima en tot sistema educatiu que, des
de l'Administració als professors i alumnes, propini la disposició
d'indagar, descobrir, reflexionar, criticar...canviar”.
Per tant, per Escudero parlar
d'innovació educativa o docent significa referir-se a projectes
socioeducatius de transformació de les nostres idees i pràctiques
educatives en una direcció social i ideològicament legítima i que
aquesta transformació mereixi ser analitzada d'acord amb criteris
d'eficàcia, funcionalitat, qualitat, justícia i llibertat social.
La innovació docent és un
fenòmen complex, imprecís, on convergeixen diverses interpretacions
i perspectives. No tothom té la mateixa concepció. En el sistema
educatiu intervenen diferents actors (pares, investigadors, mestres,
alumnes, administradors, entre d'altres) que d'una manera o altra
s'han de tenir en compte quan es parla sobre innovació docent.
Des del meu punt de vista, tot
procés d'innovació és de negociació, poder i conflicte, L'escola,
com espai organitzatiu amb uns trets propis, constitueix un context
cultural que pot exercir una gran influència sobre els processos
d'innovació. Per tal de canviar, de poder millorar, s'ha de tenir
una idea clara del que s'és (diagnòstic), del que es té (potència)
i del que es vol aconseguir (projecte). Qualsevol innovació a
l'escola serà acomodada, acceptada i redefinida a la realitat de
cada escola.
Qualsevol innovació introdueix
novetats que provoquen canvis; aquests canvis poden ser dràstics o
progressius; de qualsevol manera, el canvi sempre millora el que s'ha
canviat, és a dir, la innovació sempre serveix per millorar alguna
cosa. Considero que la innovació és un aspecte imprescindible en
els processos de desenvolupament i millora de la qualitat de
qualsevol organització ja que permet corregir carències o
debilitats o bé remarcar potencialitats.
Podem dir que tota innovació
docent parteix d'un passat, pretén millorar la realitat actual, per
tal de projectar-la cap al futur. A més, introdueix novetats que
provoquen canvis. Per tant, la innovació s'entén com un procés
dinàmic i obert, de caràcter multidimensional i complex, inserit en
una realitat sociocultural i humana que busca el creixement personal,
insitucional i social, per a la qual cosa requereix estratègies de
participació i col·laboració. La innovació ha de permetre obtenir
el mateix resultat que s'obtenia sense innovació però emprant menys
esforç o bé el mateix esforç però millor resultat.
En definitiva, qualsevol canvi
educatiu és un procés de lluita amb les múltiples realitats de les
persones que participen en la posada en pràctica d'aquest. Per tant,
són els docents els que interpreten el canvi, clarifiquen
personalment, prenen decisions sobre aquest i ho converteixen en
ensenyança. Penso que és molt necessari posar de la nostra part com
a futures mestres.
*Competències treballades:
-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.1.Cerca i accedeix a dades i
recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i
situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura i
1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona
actuació professional.
Justificació: per elaborar aquesta entrada al bloc he consultat
altres fons i recursos existents sobre el tema de la innovació
docent i, a més, penso que reflexionar sobre la innovació docent
implica reflexionar sobre aspectes que defineixen una bona actuació
professional.
-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge:
2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions.
Justificació: amb la informació i les reflexions presentades en
aquesta entrada s'identifiquen clarament les meves creences i
concepcions.
-4.Analitza i reflexiona sobre els processos
d'ensenyament-aprenentatge: 4.2.Identifica bones pràctiques, les
compara.
Justificació: analitzar i reflexionar sobre la innovació docent
m'ha permès identificar bones pràctiques i un altre ítem
imprescindible que requereix tota bona pràctica docent (innovació).
No hay comentarios:
Publicar un comentario