miércoles, 9 de abril de 2014

ACTIVITAT MÒDUL 3:

ITINERARI B:

  1. Fes una recerca de possibles recursos teòrics que parlin del què significa una bona pràctica i penja'ls al blog o carpeta amb títol, autor, breu resum i enllaç.


*BONA PRÀCTICA (1)

  • Títol: “1.Definició de Bona Pràctica educativa”.

  • Autor: Roser Boix (OBERC: “Obsevatori de l'Educació Rural Catalana”).

  • Breu resum:

Bones Pràctiques docents: intervencions docents que faciliten el desenvolupament d'activitats d'ensenyament-aprenentatge eficients i que esdevenen referents exemplificadors per cercar-ne la transferència a altres contextos. Es tracta d'intervencions contextualitzades en un centre i grup d'alumnes que obeeixen a una seqüència formativa planificada, que es desenvolupen amb la metodologia, les activitats (rellevants, motivadores i afavoridores d'habilitats cognitives d'ordre superior) i els recursos (variats i creatius) més adequats, i que generen aprenentatges significatius en un col·lectiu representatiu d'estudiants. A la vegada es tracta de propostes que disposen d'un sistema d'avaluació que permet reflexionar sobre el disseny i els resultats i reorientar-les per aconseguir una millora continuada.

(Del “Glosari acadèmic i docent de la Universitat de Barcelona” (2008)).

Bona Pràctica: aquell sistema o conjunt d'activitats interconnectades que siguin considerades útils i vàlides com a referents per a la millora de l'educació. Com que no existeix una veritat única ni una sola forma de fer i actuar, cal que situem les bones pràctiques dins d'un sistema d'indicadors concrets en funció de les creences i valors que es considerin més adients en relació als seus propis objectius.



*BONA PRÀCTICA (2)

  • Títol: “Què és una Bona Pràctica educativa?”

  • Autor: CP Angel Ruiz i Pablo (Es Castell), Lys Aldea (CEP Menorca) i Guida Al·lès. Octubre 2011.

  • Breu Resum:

Bona Pràctica: una pràctica que...

-fomenta l'aprenentatge cooperatiu, així com l'intercanvi d'experiències entre els mestres i la feina en equip.

-parteix de l'interés dels alumnes. Contextualitzada, que té sentit.

-implica un canvi en els alumnes i docents.

-crea un ambient distès on s'afavoreix l'aprenentatge i els alumnes poden crèixer en coneixements i valors.

-integra tot l'alumnat i l'ajuda a assolir els objectius, continguts i criteris d'avaluació del currículum, d'una manera competencial.

-té una seqüència d'activitats enllaçades, amb un aprenentatge a través de l'acció.

-és motivadora per l'alumne i per al docent.

-afavoreix que els alumnes aprenguin a formular preguntes, cercar informació, interpretar-la, recopilar-la i entre tots arribar a conclusions.

-amb projecció social. S'exposa a una audiència pública.

-abasta més d'una competència.

-inclou la participació de les famílies.

-mobilitza operacions cognitives de Bloom de nivell superior.

-l'avaluació és formadora, desenvolupa la capacitat d'autoaprenentatge i d'autorregulació de l'alumne.



*BONA PRÀCTICA (3)

  • Títol: “Bones pràctiques en ensenyament (Xarxes del PQiMC (“Projecte de Qualitat i Millora Continua))”.

  • Autor: Departament d'ensenyament (Generalitat de Catalunya).

  • Breu resum:

Una Bona Pràctica educativa és qualsevol petita o gran actuació, activitat o experiència, relacionada amb els processos d'ensenyament-aprenentatge d'un centre educatiu. Una Bona Pràctica ha d'estar planificada, implantada i avaluada satisfactòriament, ha de donar resposta a una problemàtica determinada, els resultats obtinguts, a més a més de ser satisfactoris, han d'evidenciar d'alguna manera i, en més o menys valoració, una millora de la eficiència o de l'eficàcia del procés (PQiMC: Projecte de Qualitat i Millora Continua).

Característiques d'una Bona Pràctica: innovadora, transferible, factible, impacte positiu, planificació, lideratge sòlid, responsabilitats definides, sistema d'avaluació establert, implicació dels grups d'interès, “peer recognition” (reconeixement dels professionals), rellevància, sosteniabilitat.

Criteris per detectar bones pràctiques: donar resposta a una problemàtiva prèvia, detectada en el centre; l'experiència que es presenta com a Bona Pràctica ha estat planificada, s'ha desenvolupat en el centre i s'ha avaluat; tenim indicadors de resultat d'abans i després de la seva aplicació, per petita que sigui l'experiència i per simples que puguin ser els seus indicadors; compleix, clarament, al menys en la meitat de les característiques d'una Bona Pràctica; està situada en un dels eixos del model d'excel·lència e2cat; lideratge, marc estratègic, gestió de les persones, aliances...



*BONA PRÀCTICA (4)

  • Títol:La práctica educativa. Cómo enseñar”.

  • Autor: Antoni Zabala Vidiella.

  • Breu resum:

Antoni Zabala Vidiella ha escrit el llibre “La pràctica educativa. Com ensenyar”, intentant analitzar aquells aspectes més essencials de la pràctica educativa i intentant desfer-los des d'un punt de vista que no pretén ser totalitzador ni exclusiu, com reflexa en el seu propi pròleg i epíleg, sinó ser un element més dins dels ja existents, per la millora de la pràctica educativa. La finalitat del llibre consisteix en oferir instruments que ens ajudin a interpretar el que succeeix a l'aula, conèixer millor el que es pot fer i el que s'escapa de les nostres possibilitats, saber quines mesures se poden prendre per recuperar el que no funciona i generalitzar-lo, així com per revisar el que no està tan clar.

La pràctica educativa és complexa, en ella s'expressen múltiples factors, idees, valors, hàbits pedagógics, etc. La pràctica està estretament relacionada amb elements com la planificació, l'aplicació i l'avaluació. Una de les unitats més importants que constitueixen els processos d'ensenyament-aprenentatge són les tasques o activitats. Podem considerar activitats a una lectura, una investigació bibliogràfica, una presa de notes, una observació, una aplicació, una exercitació, l'estudi, etc. Són unes relacions interactives entre professors i alumnes, una organització grupal, uns continguts d'aprenentatge, uns recursos didàctics, una distribució del temps i l'espai, un criteri d'avaluació, etc. Les activitats hauran d'estar organitzades en seqüències didàctiques, aquestes són un conjunt d'activitats ordenades, estructurades i articulades per tal d'aconseguir uns objectius educatius, que tenen un principi i un final coneguts tant pel professorat com per l'alumnat.

Per millorar la pràctica educativa, l'autor ens senyala que és necessària l'experiència i el coneixement; dins l'experiència, s'ubica la nostra experiència, l'experiència d'altres mestres, i el coneixement consisteix en el que prové de la investigació, de les experiències d'altres, de models, etc. A vegades, valoram aquestes experiències a través dels resultats dels alumnes, però l'autor ens diu que això no és suficient ja que sempre són grups diferents i passen diferents coses dins de la mateixa pràctica; a més, a vegades també no sabem distingir objectivament el que és correcte de la nostra pràctica i el que no i ni la comparació amb les pràctiques d'un altre company serà suficient perquè també hi haurà subjectivitat. Per millorar la nostra pràctica necessitam analitzar-la, fent servir criteris, per argumentar i fonamentar la pràctica i realitzar un anàlisi objectiu.

En definitiva, en el llibre es fa un anàlisi general de la pràctica educativa: les relacions interactives a l'aula, el paper del professor i de l'alumne, la distribució del temps i l'organització dels continguts...




*Competències:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.1. Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura i 1.3. Accedeix i revisa altres blogs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació.

Justificació: he realitzat una recerca de dades i recursos sobre les Bones Pràctiques que m'han permès recopilar tot un conjunt d'informació sobre el tema, a més, he consultat diverses webs i blogs per tal de seleccionar la més adient i la que més informació proporcioni envers les Bones Pràctiques.


-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.2.Analitza bones pràctiques, les compara.


Justificació: a través de la recerca d'informació teòrica sobre les Bones Pràctiques he pogut comparar i analitzar la informació. A més, he trobat moltíssims d'exemples de Bones Pràctiques i els he comparat entre ells, observant si compleixen els requisits teòrics trobats a la xarxa. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario