Lectura individual document (extreure
indicadors generals d'una bona pràctica educativa, el que ha de
tenir una bona pràctica per ser bona). Fer llistat: aprenentatge
cooperatiu en grup.
*Article: “Buenas pràcticas en
los programas extraordinarios de atención a la diversidad en centros
de Educación Secundaria. Una mirada desde la experiencia”
(Antonio Luzón, Mónica Porto, Mónica Torres i Maximiliano
Ritacco).
- Tasca individual:
-Contemplar
les múltiples diferències que es produeixen al llarg de l'etapa
formativa.
-Major
autonomia pedagògica.
-No
ser única, fixa, ni abstracta i no ha estat imposada per ningú.
-Receptivitat
del professorat a la innovació (a través de la introducció de
canvis tendents a millorar la pràctica docent i aconseguir millors
condicions d'aprenentatge dels estudiants).
-Ensenyança
centrada amb l'alumnat (protagonista dels seus aprenentatges).
-Rompre
amb les anomenades “metodologies tradicionals” (no aconsegueixen
mantenir la il·lusió dels alumnes).
-Seguir
una metodologia més contextualitzada i centrada amb l'alumnat.
-Sorprendre
als alumnes cada dia, rompre amb les rutines.
-Confeccionar
materials propis.
-Utilitzar
la programació didàctica i la planificació curricular com
instruments de millora.
-Tenir
un eix motivador.
-Anar
modificant la planificació inicial en funció dels resultats que es
van aconseguint amb l'alumnat.
-Tenir
una especial disposició i competència pel disseny d'unitats i
projectes didàctics.
-Plantejar
els projectes per tasques on els alumnes puguin veure el resultat
final.
-Incloure
aprenentatges integrals, cognitius, de caràcter emocional, personal
i social.
-Tenir
com a finalitats la millora de l'autoestima, les habilitats o
relacions socials, els patrons conductuals, l'autonomia personal,
etc., de l'alumnat.
-Conscienciar
als alumnes que són capaços d'aprendre (continguts acadèmics,
habilitats socials, capacitats personals, valors, normes de conducta,
etc.).
-Fer
veure als alumnes la utilitat des aprenentatges en tot moment.
-Treballar
per grups reduïts per una major atenció individual.
-Flexibilització
dels temps, el disseny d'activitats més variades i atractives, el
treball grupal, l'agrupament flexible.
-Concebre
el docent des d'una perspectiva oberta, amb uns objectius determinats
i una estructuració en blocs temàtics amples que permetin la seva
adaptació flexible a les circumstàncies que es donin en el
desenvolupament curricular.
-Fomentar
la col·laboració/participació famílies i comunitat.
- Posada en comú en grup (grup 3):
-Professor
implicat en la tasca educativa del centre.
-Identificació
i reflexió sobre les seves pràctiques educatives (professor
reflexiu).
-Garantir
/ procurar la igualtat d'oportunitats.
-Garantir
la participació de l'alumnat.
-Identificació
de les necessitats de l'alumnat.
-Avaluació
procedimental (avaluació mestre-alumne de tot el procés).
-Prèvia
fonamentació teòrica del docent.
-Aprenentatge
significatiu (fer veure la utilitat dels aprenentatges en tot
moment).
-Elaboració
de material propi (no llibres).
-Modificació
de la planificació segons els resultats.
-Rompre
amb les “metodologies tradicionals”: metodologia seductora,
atractiva (mantenir la il·lusió dels alumnes a diari).
-Aprenentatge
integral (millora de l'autoestima, habilitats socials o relacions
socials, autonomia personal...).
-Fer
partíceps als alumnes en el seu procés acadèmic.
-Professorat
innovador, creatiu, coneixedor dels seus alumnes, amb una formació
continuada, identificador de les seves pràctiques.
- Posada en comú en grup (un membre de cada grup (G 1,2,3)):
-Diagnosticar,
comprendre i transformar la seva pràctica.
-Formular
crítiques constructives.
-Capacitat
d'autocrítica.
-Formació
del professorat permanent, voluntària, eficaç i amb caràcter
professionalitzador.
-Promoure
la cooperació.
-Procurar
la igualtat d'oportunitats (atenció a la diversitat).
-Reflexionar
i identificar pràctiques educatives (professor reflexiu, temps i
espai per a la reflexió).
-Donar
llibertat als infants per tal que siguin responsables.
-Capacitat
d'adaptació a cada resultat.
-Avaluació
procedimental (avaluar el procés, no només els resultats).
-Fomentar
la democràcia mitjançant el diàleg, el consens i la negociació.
-Comunitat
educativa permeable i flexible als canvis.
-Rompre
amb les metodologies tradicionals (metodologia seductora i
atractiva).
-Entendre
les capacitats i fortaleses dels alumnes.
-Aplicar
marcs teòrics a la part pràctica (les bones pràctiques han de
tenir una bona base teòrica).
-Avaluar
contínuament la pràctica docent.
-Aplicar
estratègies de motivació de l'alumnat.
-Relacionar
l'aprenentatge escolar amb l'entorn (significatiu i enriquidor).
-Elaboració
de material propi.
-Compartir
experiències amb altres professionals.
-Crear
un ambient d'aula, segur, relaxat, de confiança, respecte i natural.
-Conèixer
la identitat i organització interna del centre.
*Competències
treballades:
-1.És
autònom en l'aprenentatge: 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements
que porten a una bona actuació professional.
Justificació:
tots aquests indicadors d'una bona pràctica et conviden a
reflexionar i analitzar sobre la professionalitat de l'ofici de
mestre/a, per extreure'ls i durant el seminari ha estat necessària
posar en marxa la capacitat reflexiva (què ha de tenir un mestre per
ser un bon mestre?).
-4.
Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge:
4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.
Justificació:
hem analitzat i reflexionat sobre els processos
d'ensenyament-aprenentatge, tant individualment com en grup, ja que
en tots els documents s'han hagut d'extreure a través de l'anàlisi,
la reflexió i la comparació els ítems que indiquen que es tracta
d'una pràctica de qualitat (què és el que identifica una bona
pràctica educativa).
No hay comentarios:
Publicar un comentario