viernes, 9 de mayo de 2014

SEMINARI II:

Lectura individual document (extreure indicadors generals d'una bona pràctica educativa, el que ha de tenir una bona pràctica per ser bona). Fer llistat: aprenentatge cooperatiu en grup.

*Article: “Buenas pràcticas en los programas extraordinarios de atención a la diversidad en centros de Educación Secundaria. Una mirada desde la experiencia” (Antonio Luzón, Mónica Porto, Mónica Torres i Maximiliano Ritacco).

  • Tasca individual:

-Contemplar les múltiples diferències que es produeixen al llarg de l'etapa formativa.
-Major autonomia pedagògica.
-No ser única, fixa, ni abstracta i no ha estat imposada per ningú.
-Receptivitat del professorat a la innovació (a través de la introducció de canvis tendents a millorar la pràctica docent i aconseguir millors condicions d'aprenentatge dels estudiants).
-Ensenyança centrada amb l'alumnat (protagonista dels seus aprenentatges).
-Rompre amb les anomenades “metodologies tradicionals” (no aconsegueixen mantenir la il·lusió dels alumnes).
-Seguir una metodologia més contextualitzada i centrada amb l'alumnat.
-Sorprendre als alumnes cada dia, rompre amb les rutines.
-Confeccionar materials propis.
-Utilitzar la programació didàctica i la planificació curricular com instruments de millora.
-Tenir un eix motivador.
-Anar modificant la planificació inicial en funció dels resultats que es van aconseguint amb l'alumnat.
-Tenir una especial disposició i competència pel disseny d'unitats i projectes didàctics.
-Plantejar els projectes per tasques on els alumnes puguin veure el resultat final.
-Incloure aprenentatges integrals, cognitius, de caràcter emocional, personal i social.
-Tenir com a finalitats la millora de l'autoestima, les habilitats o relacions socials, els patrons conductuals, l'autonomia personal, etc., de l'alumnat.
-Conscienciar als alumnes que són capaços d'aprendre (continguts acadèmics, habilitats socials, capacitats personals, valors, normes de conducta, etc.).
-Fer veure als alumnes la utilitat des aprenentatges en tot moment.
-Treballar per grups reduïts per una major atenció individual.
-Flexibilització dels temps, el disseny d'activitats més variades i atractives, el treball grupal, l'agrupament flexible.
-Concebre el docent des d'una perspectiva oberta, amb uns objectius determinats i una estructuració en blocs temàtics amples que permetin la seva adaptació flexible a les circumstàncies que es donin en el desenvolupament curricular.
-Fomentar la col·laboració/participació famílies i comunitat.

  • Posada en comú en grup (grup 3):

-Professor implicat en la tasca educativa del centre.
-Identificació i reflexió sobre les seves pràctiques educatives (professor reflexiu).
-Garantir / procurar la igualtat d'oportunitats.
-Garantir la participació de l'alumnat.
-Identificació de les necessitats de l'alumnat.
-Avaluació procedimental (avaluació mestre-alumne de tot el procés).
-Prèvia fonamentació teòrica del docent.
-Aprenentatge significatiu (fer veure la utilitat dels aprenentatges en tot moment).
-Elaboració de material propi (no llibres).
-Modificació de la planificació segons els resultats.
-Rompre amb les “metodologies tradicionals”: metodologia seductora, atractiva (mantenir la il·lusió dels alumnes a diari).
-Aprenentatge integral (millora de l'autoestima, habilitats socials o relacions socials, autonomia personal...).
-Fer partíceps als alumnes en el seu procés acadèmic.
-Professorat innovador, creatiu, coneixedor dels seus alumnes, amb una formació continuada, identificador de les seves pràctiques.

  • Posada en comú en grup (un membre de cada grup (G 1,2,3)):

-Diagnosticar, comprendre i transformar la seva pràctica.
-Formular crítiques constructives.
-Capacitat d'autocrítica.
-Formació del professorat permanent, voluntària, eficaç i amb caràcter professionalitzador.
-Promoure la cooperació.
-Procurar la igualtat d'oportunitats (atenció a la diversitat).
-Reflexionar i identificar pràctiques educatives (professor reflexiu, temps i espai per a la reflexió).
-Donar llibertat als infants per tal que siguin responsables.
-Capacitat d'adaptació a cada resultat.
-Avaluació procedimental (avaluar el procés, no només els resultats).
-Fomentar la democràcia mitjançant el diàleg, el consens i la negociació.
-Comunitat educativa permeable i flexible als canvis.
-Rompre amb les metodologies tradicionals (metodologia seductora i atractiva).
-Entendre les capacitats i fortaleses dels alumnes.
-Aplicar marcs teòrics a la part pràctica (les bones pràctiques han de tenir una bona base teòrica).
-Avaluar contínuament la pràctica docent.
-Aplicar estratègies de motivació de l'alumnat.
-Relacionar l'aprenentatge escolar amb l'entorn (significatiu i enriquidor).
-Elaboració de material propi.
-Compartir experiències amb altres professionals.
-Crear un ambient d'aula, segur, relaxat, de confiança, respecte i natural.
-Conèixer la identitat i organització interna del centre.


*Competències treballades:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.

Justificació: tots aquests indicadors d'una bona pràctica et conviden a reflexionar i analitzar sobre la professionalitat de l'ofici de mestre/a, per extreure'ls i durant el seminari ha estat necessària posar en marxa la capacitat reflexiva (què ha de tenir un mestre per ser un bon mestre?).

-4. Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.2. Identifica bones pràctiques, les compara.

Justificació: hem analitzat i reflexionat sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge, tant individualment com en grup, ja que en tots els documents s'han hagut d'extreure a través de l'anàlisi, la reflexió i la comparació els ítems que indiquen que es tracta d'una pràctica de qualitat (què és el que identifica una bona pràctica educativa).











No hay comentarios:

Publicar un comentario