miércoles, 26 de febrero de 2014

EXEMPLE SESSIÓ DE FILOSOFIA 3/18

L'any passat, durant el Pràcticum II (3-6 anys), vaig tenir l'oportunitat de dur a terme el projecte de millora de Filosofia 3/18 a l'escola CEIP Molí d'en Xema (Manacor). Ens vàrem basar en el llibre Tot Pensant (recursos per Educació Infantil) de Irene de Puig i Angélica Sátiro. Va ser una experiencia fantástica i el grup que fèiem les practiques allà vàrem quedar molt satisfetes de la nostra feina. El nostre projecte de millora consistía en dur a terme sessions de Filosofia 3/18 d'acord amb les habilitats de pensament i proposant activitats entorn dels contes, els jocs i l'art. Cada una de les practicants havia d'organitzar i dur a terme les sessions de Filosofia setmanals del seus respectius grups, així com preparar tot el material corresponent.

A continuación, present una descripció d'una sessió de Filosofia que vaig dur a terme a l'aula de 3 anya A , El gegant de l'ermita (cada grup d'infantil tenia un nom d'una rondalla el curs passat).


*Quinta sessió de Filosofia 3/18, el conte d'en Patufet.

 EN PATUFET:
 
 
AVUI HEM FET FILOSOFIA AMB EN BLANQUET. N' ILHAM AVUI ERA L'ENCARREGADA I HA PENJAT EL CARTELL DE NO MOLESTAR, FEIM FILOSOFIA PER DEFORA DE LA PORTA I, TAMBÉ, HA TRET EN BLANQUET DE DINS LA CAPSA I LES TRES IMATGES QUE ENS HA DUIT AVUI. ABANS DE COMENÇAR, HEM REPASSAT LES NORMES DE FILOSOFIA. ELS INFANTS  HAN ACONSEGUIT ENTRE TOTS DIR QUASI TOTES LES NORMES DE FILOSOFIA (AIXECAR LA MÀ, FER SILENCI, ESCOLTAR, TRACTAR BÉ ALS ALTRES NINS I NINES, ETC.) SENSE TENIR EL PLAFÓ DE LES NORMES DE FILOSOFIA AL DAVANT.
 
 
DESPRÉS D'OBSERVAR LES TRES IMATGES ATENTAMENT,  TOTS JUNTS, HEM CONVERSAT SOBRE ELLES: QUÈ HI VEIEM?, QUÈ HI SURT?, QUÈ PASSA?, QUIN TEMPS FA? QUINS OBJECTES HI HA?, QUÈ DEUEN FER?, PER QUÈ EN BLANQUET ENS DEU HAVER DEIXAT AQUESTS TRES DIBUIXOS?, EN QUÈ ES S'ASSEMBLEN?, EN QUÈ ES DIFERENCIEN?, ETC. 
 
 
 





LLAVOR, HEM ESCOLTAT EL CONTE D' EN PATUFET QUE ENS HA CONTAT NA PILAR. ENS HA AGRADAT MOLT, SOBRETOT A QUASI TOTS EN HA AGRADAT MOLT PERQUÈ EN PATUFET TÉ UN PARE I UNA MARE COM NOSALTRES I SORTIEN AL CONTE. TAMBÉ, ENS HA AGRADAT MOLT QUAN EL BOU S'HA MENJAT LA COL AMB EN PATUFET. DESPRÉS D'ESCOLTAR EL CONTE, HEM TORNAT A VEURE LES IMATGES DEL PRINCIPI I HEM CONVERSAT TOTS JUNTS SOBRE ELLES. HEM ENDEVINAT QUE ES TRACTAVA D'EN PATUFET, QUE PORTAVA UNA CISTELLA AMB EL SAFRÀ QUE HAVIA COMPRAT A LA BOTIGA PER LA SEVA MARE I, DESPRÉS, AMB EL DINAR QUE HAVIA DE DUR AL PARE. A MÉS, HEM SABUT QUE A UNA DE LES IMATGES HI SORTIA EL BOU DEL CONTE QUE, ABANS, ENS PENSÀVEM QUE ERA UN TORO. TAMBÉ, HEM VIST QUE A UN DELS DIBUIXOS PLOU I A L'ALTRE NEVA. ENS HEM ENRECORDAT QUE EN EL CONTE, A LA PANXA DEL BOU, NO HI NEVA NI HI PLOU I HEM CANTAT LA CANÇÓ DEL CONTE TOTS JUNTS UNA ALTRA VEGADA. FINALMENT, A UNA DE LES FOTOS HAVÍEM COMENTAT QUE HI HAVIA MOLTA HERBA I FULLES. HEM ESBRINAT QUE LES FULLES SOTA LES QUE ESTÀ ASSEGUT EN PATUFET SÓN LES FULLES DE LA COL QUE ES VA MENJAR EL BOU. HEM VIST QUE LA COL DEL BOU SURT A DUES DE LES IMATGES (EN UNA HI HA EL BOU I A L'ALTRE HI SURT EN PATUFET ASSEGUT AL COSTAT D'UNA GRAN CISTELLA). 
 
DESPRÉS D'AIXÒ, AMB PLASTIDECORS I RETOLADORS HEM FET UN DIBUIX DEL CONTE D' EN PATUFET. A MOLTS DE NOSALTRES EN HA ENCANTAT PINTAR EL CONTE. N'HI HA QUE HEM PINTAT EN PATUFET, N'HI HA QUE HEM PINTAT EL BOU, TAMBÉ HEM PINTAT EN PATUFET DINS LA PANXA DEL BOU, LA MARE D'EN PATUFET, EL PARE, LA COL, EN PATUFET AMB LA CISTELLA ANANT A COMPRAR A LA BOTIGA... 





 
 
 




 
 
O, PER UNA ALTRA BANDA, TROBAM QUE HEM PARTICIPAT POC. PER AIXÒ, HEM FET SERVIR LES DUES LÀMINES QUE TAMBÉ ENS HA DEIXAT DINS LA CAPSA: UNA LÀMINA AMB EL COLOR VERMELL I UNA ALTRA AMB EL COLOR GRIS. HEM HAGUT DE TRIAR D'UN EN UN UNA DE LES DUES LÀMINES: SI CREIM QUE HEM PARTICIPAT MOLT, HEM AIXECAT MOLT LA MÀ, HEM FET PREGUNTES I HEM CONTESTAT QUAN TOCAVA, HEM HAGUT DE TRIAR LA LÀMINA DEL COLOR VERMELL. EN CANVI, SI CREIM QUE HEM PARTICIPAT POC, HEM AIXECAT LA MÀ MOLT POQUET I HEM FET POQUES PREGUNTES, HEM HAGUT D'ELEGIR LA LÀMINA DE COLOR GRIS. A MÉS, EN BLANQUET VOLIA SABER EL QUE ENS HA AGRADAT MÉS DE LA SESSIÓ D'AVUI I TAMBÉ LI HEM POGUT DIR: ESCOLTAR EL CONTE D' EN PATUFET, PINTAR, REPASSAR LES NORMES...

FINAL DE LA SESSIÓ.


PILAR GUISCAFRÉ FERRER (REALITZACIÓ DE LA SESSIÓ DE FILOSOFIA 3/18).
MERCÈ GELABERT, TUTORA DEL GRUP AULA (TRANSCRIPCIÓ DE LA SESSIÓ I REALITZACIÓ DE LES FOTOGRAFIES).



*Competències:

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament - aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les practiques que es duen a terme a l'aula i 4.2.Identifica bones practiques, les compara.

Justificació: per dur a terme la sessió i presentar-la al blog he identificat els marcs teòrics que justifiquen la practica de la Filosofia a l'aula (Lipman, Irene de Puig, Angélica Sátiro...), a més, crec que he aconseguit identificar una vertadera bona pràctica, l'he comparada amb altres i no n'he trobada cap que al 100% em fascini tant com aquesta (Filosofia 3.8).

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario