miércoles, 26 de febrero de 2014

QUÈ ÉS FILOSOFIA 3/18?

Estic fent el Treball de Fi de Grau sobre Filosofia 3/18. El meu treball es centra en donar conèixer el projecte i recollir un poc les veus de les mestres especialistes en el tema. He pensat fer el documental sobre aquest tema. Consider que és un tema educatiu de vital importància avui en dia, ja que crec que és fonamental ensenyar als infants a pensar des de ben petits per tal que en un futur tinguin el seu propi criteri i no els pugui manipul·lar ningú.
 
La Filosofia 3/18 és un projecte que nasqué a Catalunya l'any 1987, i té com a referent el currículum educatiu de Philosophy for children creat per Matthew Lipman a finals dels anys seixanta.
 
Aquest treball es fa a través de la filosofia com a disciplina mitjançant un mètode particular d’aprenentatge que s'anomena  «comunitat de recerca», i té com a finalitat principal reforçar les habilitats de pensament a l’escola en l’Educació Infantil, Primària i Secundària, amb l’objectiu de formar ciutadans que pensin i parlin raonablement per si mateixos des d’una perspectiva democràtica. Però, què significa “pensar per si mateixos des d’una perspectiva democràtica”?
 
El "pensar" entenem que és un pensar actiu. No posarem als infants asseguts perquè pensin, es tracta de posar-los en acció. El que ens motiva el pensament és tenir un repte. Els hem de posar proves, situacions que els generin algun tipus d'inquietuds.
 
Però, com podem ajudar als infants amb això de "pensar"? Doncs, a través d'uns grans blocs d'habilitats de pensament: habilitats de recerca (observar, fer hipótesis, destriar, imaginar...), habilitats de raonament (trobar el moment, justificar, donar el per què, argumentar...), habilitats de conceptualització (extreure, detectar l'ambigüitat...) i les  habilitats de traducció (passar d'un codi a l'altre, és a dir, puc tenir una idea però la puc dir, la puc dibuixar o la puc ballar).
 
I, com ajudar-los a treballar aquestes habilitats? Cal en-raonar. Això exigeix no només parlar, sinó que també intercanviar. És parlar amb sentit, parlar amb seny, amb el cap. La idea principal és ajudar als infants a saber escoltar i a ser més dialogants.
 
Per altra banda, es pot ensenyar als nens i nenes a pensar millor. Els infants tenen capacitat d'aprendre, tot i que no tots tenguin la mateixa, tots poden millorar, i cal que tenguin consciencia d'aquesta millora. Han d'aprendre a pensar millor des de la lógica i l'ètica: han de ser més clars en el discurs, han de tenir una lógica més verbal, entendre el que és bo i el que és dolent, tant per ells com pels altres.
 
Parlem d'intel·ligència emocional, és a dir, de millorar la qualitat dels alumnes des del cap i del cor. La idea no és que adquireixin coneixements, el que es vol és que siguin capaços de discriminar, d'obervar, d'inventar i de relacionar.
 
El fet que aquest treball s'hagi de fer de manera individual, és a dir, "per si mateixos", ens fa veure que els infants han de ser conscients del seu propi procés d'aprenentatge. L'autonomia, l'autoconeixement i l'autoestima influeixen en el seu desenvolupament. La idea d'autenticitat és molt important ja que no és el mateix l'efecte que fa un objecte real sobre un individu que un d'imaginari. És important que els materials amb els que hem de treballar siguin reals i autèntics.
 
I, per acabar, és important afegir que si volem una societat democrática s'han de tenir ciutadans democràtics. La democracia no és natural, ja que sovint hi ha autoritarismes. L'escola és el lloc ideal per treballar aquest model de ciutadà. Els infants han de valorar el treball en grup, han de saber que dissentir els pot fer crèixer i, per això, el respecte, la tolerancia i el pluralisme són fonamentals.


*Competències:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.2.Reflexiona i pondera sobre els elements que porten a una bona actuació professional i 1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com la pràctica.

Justificació: a través de la recerca de documents que estic fent pel treball de fi de grau sobre Filosofia 3.18 he reflexionat i analitzat sobre aquests i he extret els elements que indiquen que el projecte de Filosofia 3.18 és una actuació professional de qualitat. A més, he presentat les conclusions extretes tant dels documents consultats com de l'experiència passada durant les practiques 3-6 anys (vaig realizar un projecte de millora de Filosofia 3.18).

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.2.Identifica bones practiques,les compara.

Justificació: he identificat una bona pràctica. Des del meu punt de vista, la Filosofia 3.18 és una metodologia de qualitat, és a dir, és tracta d'una manera de fer dins l'aula amb un cert caire innovador que considero que és una pràctica de gran qualitat.
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 





1 comentario:

  1. Bona feina, a Eivissa també hi ha algú que l'està fent, si voleu intercanviar informacions parla amb mi i et diré qui
    ànim

    ResponderEliminar