lunes, 24 de febrero de 2014

AUTOVALORACIÓ DE LES COMPETÈNCIES DE L'ASSIGNATURA

1.És autònom en l'aprenentatge.

1.1.Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i a l'assignatura.

1.2.Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.

1.3.Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació.

1.4.Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica.


La capacitat d'aprendre de manera autònoma sempre és molt present en el món universitari i penso que és una competència que han de tenir tots els titulats i titulades de qualsevol estudi ja que s'espera que tot estudiant sigui capaç d'aprendre pel seu compte al llarg de tota la vida (“lifelong learning”). Des del meu punt de vista, crec que és una competència que tinc força assolida perquè penso que sé detectar quines són les meves mancances pel que fa a l'àmbit del coneixement i intento superar-les reflexionant molt sobre elles per tal d'intentar superar-les i per elegir el camí que he de seguir per ampliar el meu propi saber. Quan tinc un dubte o incògnita, treballo molt pel meu compte per aprendre allò que m'interessa: a través de la xarxa, llibres, converses amb experts sobre tema que m'interessa... A més, sé que és el que li manca a la meva formació i estic fent el possible per trobar fonts i/o camins que m'ajudin a superar les meves inquietuds i ganes d'aprendre. A més, veig que em preocupen tant qüestions teòriques com pràctiques i hi reflexiono constantment fins a estar satisfeta amb mí mateixa. Es pot dir que no em conformo fàcilment i poso molt esforç en les coses que faig.

No obstant, penso que totes aquestes competències sempre es poden millorar i mai es tenen assolides del tot. Crec que per millorar-les hauria de dedicar més temps a consultar informació relacionada amb l'assignatura, recordar i consultar tota la feina feta durant les pràctiques (treballs, vídeos, fotos, documents, etc.) i, especialment, entrar en blogs i altres portals de la web per tal de poder enriquir-me d'altres experiències que em poden aportar molt. El Blog és una eina que es pot dir que no dominam encara (jo l'he feta servir durant les pràctiques) i crec que és el que ens trobarem a l'escola el dia de demà. Per això, crec que consultant més blogs i, per tant, enriquint-me de les experiències que s'hi presenten, m'ajudarà a ser més autònoma i a millorar la meva formació com a mestra.

2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge.

2.1.Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals.

2.2.Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre.

2.3.Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa.

2.4.Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d'aprenentatge (formació rebuda, formació futura...).

2.5.Recull dubtes i dilemes.

2.6.Argumenta el que ha fet i per què.

2.7. Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació profesional.

Pel que fa a aquesta competència, considero que no la tinc tant assolida com l'anterior però no de la mateixa manera. Penso que reflexionar sobre un mateix és molt difícil i més si és sobre el procés d'aprenentatge. Crec que no és gens fàcil per un mateix identificar-se en el que un és bo i en el que no. És una cosa que s'ha tenir molt clara per poder avançar, però penso que és una competència que costa bastant més assolir. El punt que més tinc assolit és el d'argumentar sempre el que s'ha fet i el per què, ja que és una cosa en la que he treballat molt des que era petita. A més, a mi sempre m'interessa que les coses s'argumentin i que es digui el per què i, per tant, ha estat una exigència meva des de fa temps. No obstant, la reflexió sobre els propis errors per jo és un dels meus punts febles. Quan m'equivoc em costa moltíssim reconèixer-ho i, les vegades que ho reconec, no hi reflexiono perquè resulta frustrant per jo saber que he caigut en l'error. Sé que és una concepció que no hauria de tenir ja que dels errors és del que més s'aprèn i ho he pogut comprovar de primera mà. M'agradaria aprendre a tractar-los amb molta més naturalitat per així poder-hi reflexionar sense frustrar-me i, per tant, poder cercar alternatives que ens permetin sempre millorar.

Per millorar pel que fa a la reflexió sobre el propi procés d'aprenentatge, com ja he dit, penso que hauria de tractar amb més naturalitat el tema de l'error i sempre com un fet positiu del que es pot aprendre i molt. També m'ajudaria molt aprendre a qüestionar-me molt més tot el que faig, el motiu, el per què de les coses. Demanar-me per què he fet allò i no una altra cosa. He d'aprendre a dedicar temps a això ja que és una cosa que em manca molt i és fonamental prioritzar sempre un temps de reflexió sobre les pròpies accions que es duen a terme. Penso que participar en cercles de discussió o seminaris amb altres estudiants o mestres, debats, converses...em permetrà millorar la reflexió sobre el meu pròpi procés d'aprenentatge.

3.Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil.

3.1.Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre.

3.2.Aporta reflexions en quant a l'organització del centre: distribució del temps i de l'espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències.

3.3.Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen.

Analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres, ha estat una competència que he pogut assolir durant els dos períodes de pràctiques corresponents (pràcticum I, 0-3 anys, i pràcticum II, 3-6 anys). Fins que no vaig fer pràctiques no havia observat mai de primera mà el dia a dia d'una escola i menys encara des del punt de vista dels docents. Vaig conèixer els documents del centre més importants (PEC, PCC, PGA, PLC...) i reflexionava sobre la seva posada en pràctica en el dia a dia de l'escola. Durant les pràctiques, reflexionava constantment sobre els espais, el temps (la majoria de les vegades insuficient), relació amb les famílies (que era un tema que em preocupava força), etc. El funcionament dels centres, abans de fer pràctiques, sempre havia estat un tema que m'havia interessat molt i no havia pogut comprovar realment. Per això, durant les pràctiques, es pot dir que va ser una de les competències que més vaig treballar individualment, amb companyes i amb altres mestres, contrastant punts de vista i opinions.

Per millorar-la, crec que estaria bé conversar, durant les classes de l'assignatura, sobre el funcionament dels centres i la seva organització per, d'aquesta manera, contrastar opinions i experiències viscudes amb les altres companyes de classe. També estaria bé visitar centres i entrevistar mestres sobre de quina manera intervenen en el funcionament dels centres, el tracte amb les famílies, distribució de l'espai i el temps... aspectes que ens poden aportar informació important per nosaltres a tenir en compte en un futur. Finalment, penso que cursant un període de pràctiques o sent mestre/a d'escola (participant en el seu dia a dia) és la millor manera de treballar la competència d'analitzar i reflexionar sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil.

4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge.

4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula.

4.2.Identifica bones pràctiques, les compara...

4.3.Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d'un recull d'informació.

 
Des del meu punt de vista, consider que és una de les competències que tinc assolida però que puc millorar moltíssim. Interés i ganes de reflexionar sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge sempre n'he tingudes. A més, és una competència que he adquirit i he treballat, abans, durant i després de les pràctiques en totes les assignatures de la carrera. No obstant, el que em preocupa és si els meus anàlisis i les meves reflexions sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge van ben encaminades. És a dir, em preocupa saber si identific la bona pràctica adequada, si estic fent la comparació adequada, etc. En definitiva, em manca seguretat. Per arribar a conclusions adequades, s'han de saber bé si les passes que s'estan fent són les correctes o no per arribar allà on volem. Aquí es troba el meu punt feble.

Consider que és una competència que he de millorar molt i penso que l'assignatura em pot ajudar molt a treballar aquesta competència. Per millorar-la contrastaré més les informacions que se'm donin, compararé, em plantejaré preguntes sobre les pràctiques i experiències que es comparteixin amb les companyes a les classes, reflexionaré i rumiaré sobre el temes tractats a cada una de les classes, recolliré més informació si m'interessa un tema i la contrastaré, penjaré les meves reflexions al blog per poder-les compartir amb les companyes de classe així com també consultaré els blogs de les companyes, d'aquesta manera, ens podrem ajudar les unes a les altres, recollir noves idees, conversar... en definitiva, reflexionar conjuntament. Debatir, compartir i discutir en grup és el que penso que em farà millorar notablement aquesta competència.


5. Reflexiona sobre el procés de millora.
(*Faig l'Itinerari B i, per tant, el punt 5 l'he obviat ja que fa referència al projecte de millora).
 
 

*Competències:

-1.És autònom en l'aprenentatge: 1.1.Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l'hora de resoldre les activitats, tasques i situacions que es plantegen al Pràcticum i l'assignatura i 1.2. Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional.

Justificació: 1.1 (he hagut de consultar recursos existents per a l'elaboració de la tasca contrastant la información) i 1.2 (a través de l'autovaloració de les meves competències docents, he reflexionat i valorat els elements que porten a una bona actuació professional).

-2.Reflexiona sobre el seu propi procés d'aprenentatge: 2.1.Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals i 2.2.Identifica les pròpies creences i contrasta les creences personals.

Justificació: amb aquesta tasca he pogut identificar els meus punts forts i els meus punts febles respecte a cada una de les competències presentades, a més, he pogut identificar en quin grau tinc assolida cada una de les competències.

-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.2. Identifica bones practiques, les compara.

Justificació: amb l'autovaloració de les competències he comparat algunes practiques ja que considero que és difícil qualificar una competencia ja que en algunes practiques es pot ser més competent que en altres.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario