miércoles, 9 de abril de 2014

TEMPS, ESPAI, RELACIONS, MATERIALS...

A la classe de l'assignatura de Reflexió i Innovació tractàrem el tema dels horaris escolars.
La professora de l'assignatura ens va presentar un horari d'una aula de 2-3 anys amb unes certes característiques.

*Què ens diu el currículum? “L'organització del temps, els espais, el temps i els materials ha de facilitar l'acció autònoma dels infants i la possibilitat d'explorar i descobrir”.

(L'horari que s'ha presentat no segueix aquesta línia del currículum).

Horari escoleta (aula 2-3 anys, analitzam l'horari):

  • Quines necessitats són contemplades en aquest horari?

-Dormir/descans.

-Lectoescriptura (lletres, coneixement de les lletres cada dia): rutina.

-Alimentació (berenar 2 cops: mengen 3 vegades al dia a l'escola).

-Llenguatge musical (cançons educatives cada dia): rutina.

-El joc.

-Expressió.

-Rutines.

-Assolir coneixements (molta importància).


Es tracta de l'horari d'un tipus d'escola que es ven així, el seu punt fort és aquest (hi ha un tipus de família que volen aquestes escoles, aquest tipus d'estimulació, perquè a darrera hi ha una creença o concepció de les famílies, mestres, infants... d'aquesta escola).

Enlloc de mirar el procés contempla la finalitat. Hi ha molta importància acadèmica, és a dir, interessa aconseguir uns tipus de resultats molt marcats.

  • Quines rutines hi ha?

-Menjar, dormir/descans, cançons, assoliment de coneixements.


  • Quins objectius educatius hi ha implícits en aquest horari?

Com ha he dit anteriorment, es contempla la finalitat i no el procés. L'objectiu és aconseguir uns determinats resultats (bones qualificacions) en els aspectes que més interessen al centre (comentats anteriorment). Pretén aconseguir bons resultats acadèmics i es preocupa més d'això que no del procés, de les necessitats individuals de cada infant, de les relacions, de la necessitat de compartir, conversar, treballar per projectes, aprendre estratègies de pensament...

  • Hi ha similituds entre l'horari de la nostra escoleta i amb aquest horari? No, en comparació amb l'escoleta on vaig fer pràctiques, és massa rígid (no es contempla l'esponteneïtat). Sorgeixen imprevistos moltes vegades i l'horari limita molt les tasques, activitats i la pràctica dels hàbits. Tampoc contempla els hàbits d'higiene.

Mancances horari:
(joc heurístic, hàbits d'higiene, joc heurístic, art, ambients, racons, psicomotricitat, panera dels tresors, filosofia 3/18 (2-3 anys), experimentació)

  • Quina concepció educativa hi ha darrera aquest horari? I darrera del vostre?

Crec que la concepció educativa que hi ha darrera aquest horari és el conductisme ja que, de la mateixa manera, cerca provocar conductes predeterminades en el subjecte de l'aprenentatge, mitjançant la repetició continua, de manera que si es segueix aquest procediment tots els alumnes aprenen el mateix en major o menor esforç personal.

En canvi, jo crec que darrera l'horari de l'escoleta on vaig fer les pràctiques (0-3 anys) hi havia la concepció constructivista. S'afavoria a que sigui l'alumne el qui construeixi els seus propis aprenentatges i s'oferien diverses vies d'accés al coneixement. A més, dins la metodologia del propi centre, l'error és una part del mateix aprenentatge que serveix per realitzar modificacions (els infants s'han d'equivocar per aprendre). Pel conductisme l'error no és vàlid i s'ha d'evitar i també és una de les creences que presentava l'horari anterior.

  • Aquest horari es mantindrà en el proper cicle (3-6 anys)?
Està clar que canviarà perquè a 3-6 hi ha unes necessitats diferents que a 0-3 anys però tot dependrà de la corrent que segueixi el centre en el que es matriculin els infants per al pròxim cicle, ja que cada centre té la seva concepció i podria ser que anassin a un centre amb una concepció similar a la d'aquest o a un altre centre amb una altra concepció o creença.

Després d'analitzar l'horari, hem parlat sobre els vincles de qualitat a les escoles.

Qualificam: en quin espai i en quin temps es donen vincles de qualitat? (hi ha a les escoletes temps i espai per aquest tipus de relacions?)

-entre els mestres (molt apurades poc temps per compartir opinions, només a l'hora del claustre o reunions).

-entre els infants (tot el dia, propostes (escoleta o mestra) que conviden a interaccionar, sempre estan en contínua relació).

-entre les famílies (moment arribada infants i sortida infants, activitats o tallers horabaixa per infants amb les seves respectives famílies).

-entre infants i mestres (depèn de la situació i de l'activitat, propostes que conviden a interaccionar però la mestra no sempre intervé i, per tant, no sempre hi ha interacció mestre- infants, hi ha moments en que no).

-entre famílies i mestres (moment arribada i sortida infants, reunions de pares i mares, llibreta viatgera motxilla de cada infant per comunicació mestre/a-família).


*Cal afegir la crítica que s'ha fet als grups de “whatssap” que s'han creat per tal de millorar la comunicació entre mestre/a-famílies: avantatges i inconvenients (crítica a que de vegades deixa d'atendre als infants per contestar als missatges del grup/ es pot convertir en un grup de xafarderies i crítiques, per altra banda, eina eficaç i ràpida (es rep el missatge en el mateix moment)).


Hem de prendre consciència de la importància de planificar i dissenyar espais i temps adequats per tal que sorgeixin relacions de qualitat entre infants, famílies i mestres.


Com omplim l'horari?

-Contes que escolten o miren.

-La música amb un bon menú: mera repetició de cançons? (evitar repeticions, no sempre les mateixes cançons infantils, també música alternativa, rock, clàssica, no sempre se canços de's tren, de s'elefant, etc).

-Racons (no sempre els mateixos, anar canviant, també amb els ambients (no sempre els mateixos)).

-Projectes.

-Experimentació.

-Sorpresa.

-El protagonista.

(…)



Parets (anar canviant, no sempre els mateixos dibuixos, no tot l'any tenir penjat el mateix cartell).

-Tenim la cura necessària d'una qüestió tan important com aquesta ?



Objectes que hi ha...

-Hi ha coses que us emportaríeu a casa?

-Alguna cosa motiva a que us pareu a mirar?

-Hi ha un espai per intercanviar/ per relacionar-nos?

-Quina il·luminació hi ha?

-Hi ha qualque obre d'art, gerro...?


Hi ha d'haver una cura, un canvi, uns protagonistes (els infants pengen les seves produccions), etc.



*Materials, joguines que omplen les prestatgeries:

-Què hi veiem?

-hi ha joguines que trobam per tot arreu?

-Trobam les joguines típiques que emmascaren dibuixos esteriotipats?

Tots sabem quines són les joguines i els jocs que més agraden als infants. Una expressió que sovint sentim: “Té de tot i no juga amb res. Juga amb les coses que hi ha als armaris, coses de casa”.


*Exemple temps, espais, materials metodologia, país galès (Drury, Anglaterra).



*Competències:


-3.Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d'Educació Infantil: 3.2.Aporta reflexions en quant a l'organització del centre: distribució del temps i de l'espai, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències. 

Justificació: la classe de dijous crec que ens ha permès treballar molt aquesta competència. Entre tot el grup hem tractat temes organitzatius a l'escola i cada una de nosaltres ha pogut participar explicant com viu el temps, l'espai, les relacions i els materials cada una de les escoletes on feim les pràctiques o on les hem fetes. A més de treballar totes les concepcions o creences les quals podem identificar observant i analitzant cada un dels horaris dels centres i contrastar-ho amb la nostra pròpia concepció o creença.


-4.Analitza i reflexiona sobre els processos d'ensenyament-aprenentatge: 4.1.Identifica els marcs teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l'aula. 

Justificació: he identificat el marc teòric que hi ha darrera de l'horari presentat i del de l'escoleta on vaig fer les pràctiques. A més, ho hem parlat conjuntament en grup.  

No hay comentarios:

Publicar un comentario